Skrevet av Cecilie Natasha Henriksen
Vi er i full gang med å spre innsikten fra SENIOR, vår nye målgruppestudie som løfter frem hvor mangfoldig, interessant – og verdifull – målgruppen 55+ faktisk er. I både Oslo og Bergen har vi de siste ukene arrangert frokostseminarer sammen med våre søsterbyråer Apriil og Brunch med spennende funn, caser og engasjerende paneldebatter på programmet.
Hvorfor SENIOR?
SENIOR er vår helt nye målgruppestudie, gjennomført for første gang i år. Bakgrunnen er enkel:
Seniorene er en undervurdert målgruppe – ofte glemt i markedsføringen, til tross for at de både har tid, kjøpekraft, lojalitet og en tydelig bevissthet rundt hva de ønsker seg.
Innsiktene vi delte
På seminarene presenterte våre rådgivere Ole Guldvog og Ane Charlotte Spilde både kvalitative og kvantitative funn. Her er noen høydepunkter:
- Noen ting blir bedre med alderen – seniorene står støtt i seg selv.
- De er mer tilfredse med livet enn yngre voksne.
- 58 % gleder seg til å gå av med pensjon.
- Samtidig trives de fleste i arbeidslivet: 78 % av de yrkesaktive sier at de trives i stor grad.
- Nesten 80 % mener de har god økonomi.
- De prioriterer opplevelser, helse og relasjoner.
- Seniorene spiller en viktig rolle i barn og barnebarns liv
- Seniorene er viktige bidragsytere i ideelle virksomheter
- Og ja – seniorene er logget på! Men de er selektive og bruker tiden på det som faktisk gir verdi.
Når Bergen-været blir en bucketlist
Vi viste også en innsiktsfilm fra den kvalitative delen av studien. Her delte flere seniorer hva som står på bucketlisten deres. I Bergen fikk vi ekstra god latter da en av deltakerne avslørte sitt store ønske:
Å oppleve Bergen i sol.
Det sier vel sitt!
Caser: Hvordan treffe seniorene på en god måte?
I Oslo fikk vi høre case fra Simen Braathen fra BRUNCH Oslo, som fortalte om arbeidet med Av-og-til og deres fokus på sikkerhet til sjøs. Seniorer er ofte underrepresentert i markedsføringen – men dessverre overrepresentert i dødsulykker på sjøen knyttet til alkohol. BRUNCH viste hvordan man kan møte målgruppen uten pekefinger, men med varme og lekenhet.
I Bergen fortalte Ole-Kristoffer “Doffen” Dahl Trellevik fra Apriil om hvor sjelden briefene de får omhandler seniorer – og samtidig hvor viktig målgruppen viste seg å være i:
- Grand Hotel Oslos 150-årsjubileum
- Av-og-tils kampanje for trygg ferdsel til sjøs
Begge casene viste hvor mye bedre kommunikasjonen blir når man faktisk forstår målgruppen man snakker til.
Panelsamtaler med sterke stemmer
I Oslo samlet vi et sterkt panel bestående av
- Jan Blichfeldt, rådgiver, daglig leder og forfatter
- Ingrid Strümke, pro-age-aktivist og forfatter
- Kari Østerud, direktør i Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv
- Anders Hopsø Erikson, Head of Planning i Los & Co
Samtalen tok for seg hvorfor seniorene ikke er mer synlige i kommunikasjonsarbeid. Det kom frem mange interessante og tankevekkende perspektiver.
I Bergen ledet Ole Guldvog en samtale med
- Olav Munch, avtroppende adm. dir. i Grieghallen og tidligere sjef for Kaffehuset Friele
- Oddny Irene Miljeteig, politiker og medlem av Bjørgvin bispedømmeråd
Begge løftet spesielt frem betydningen av takknemlighet – et ord som satte spor hos mange i salen.
Vil du vite mer?
Fikk du ikke med deg frokostseminarene, men er nysgjerrig på målgruppen 55+?
Ta gjerne kontakt! Vi tilbyr både rapporter, presentasjoner og skreddersydde opplegg tilpasset din bransje eller sektor.