Blogg

Vårt farvel til Pat Cadell

Ikke mange kjenner til eller vet hvem Pat Caddell er, den kjente meningsmåleren som gikk bort for kort tid siden. Det er kanskje heller ikke så rart. Pat Caddell var ingen historisk kjempe og heller ingen kjent figur utenfor meningsmålingenes verden. Allikevel spøkte Pat Caddell i bakgrunnen blant en serie begivenheter som til slutt førte

Les mer

Partibarometer for mars 2019

Arbeiderpartiet går tilbake med over 5 prosentpoeng på partibarometeret for mars. Høyre går frem, etter en liten smell i februar. Dette gjør at de to største partiene får nøyaktig lik oppslutning på mars-barometeret. Vinneren er også denne gang Senterpartiet som nærmer seg 15 prosent oppslutning, og bekrefter dermed at det er det tredje største partiet

Les mer

Partibarometer for februar 2019

Høyre må tåle den største smellen på vår første måling etter dannelse av ny flertalls-regjering og ny regjeringsplattform. Arbeiderpartiet holder seg stabilt på tett under 30 prosent oppslutning, og får nøyaktig samme barometer-tall som i januar. Vinnerne denne gang er Senterpartiet og SV. Senterpartiet passerer 12 prosent oppslutning og blir dermed det tredje største partiet

Les mer

Partibarometer for januar 2019

Årets første partibarometer viser størst fremgang for Arbeiderpartiet, og størst tilbakegang for Fremskrittspartiet og SV. Fremgangen for Ap kom etter et utslag i desember, der partiet gikk tilbake over 2 prosentpoeng. Likeledes er tilbakegangen for SV en «normalisering» etter et utslag oppover på desember-barometeret. Nedgangen for Fremskrittspartiet er nok mer uttrykk for en tendens i

Les mer

Har Gillette skutt gullfuglen eller satt skjegget i postkassa?

Med jevne mellomrom dukker det opp eksempler i mediene som minner oss på viktigheten av å gjennomføre kampanjetesting av et budskap før man ruller ut en markedsføringskampanje. Sist ut er barberhøvelprodusenten Gillette som har preget mediebildet den siste uken etter å ha iverksatt en ny kampanje hvor de tar et oppgjør med såkalt «giftig maskulinitet».

Les mer

Partibarometer for desember 2018

Partibarometeret viser et sterkt oppsving for SV. Bakgrunnen for dette er høy lojalitet fra egne velgere i 2017, og stor nettogevinst av velgere fra Arbeiderpartiet. Det er sannsynlig at partiets høye fane i abort-spørsmålet og i økonomisk politikk i forbindelse med statsbudsjettet, mobiliserer velgerne på venstresiden i norsk politikk. Som følge av velgeroverganger til SV

Les mer

Partibarometer for november 2018

Partibarometeret for november er i sin helhet tatt opp i dagene etter KrFs ekstraordinære landsmøte den 2. november. KrF får en mindre tilbakegang, men endringen er klart innenfor feilmarginen. Partiet holder seg over sperregrensen, og oppnår en oppslutning nøyaktig likt med valgresultatet i 2017. Selv om endringen på barometeret er liten, viser tendensen i bakgrunnstallene

Les mer

Hvordan spiller Respons deg bedre?

Vi i Respons Analyse er eksperter på markedsanalyse og dere er eksperter på deres fagfelt. Vår samlede ekspertise vil vi benytte til å fremskaffe innsikt fra dine kunder og ditt marked, en innsikt som gjør deg bedre rustet til å utføre en optimal jobb. Innsikten gir deg mer dyptgående kunnskap om hva som skal til

Les mer

Markedsanalyse – har du råd til å la være?

Hvordan markedsanalyse bidrar til økt lønnsomhet Markedsanalyse gir deg nøkkelen til å forstå ditt marked, din posisjon, dine kunder og dine konkurrenter. Alle bedrifter vil derfor kunne ha nytte av markedsanalysetjenester – også din bedrift. Den viktigste årsaken til å benytte markedsundersøkelser, er at det er stor sannsynlighet for at det på sikt øker lønnsomheten

Les mer

Hvorfor markedsanalyse?

Hvorfor investere tid og penger på markedsundersøkelser? Mange styrer etter erfaring og magefølelse, og opplever at det fungerer tilfredsstillende, men hva om det kunne ha fungert mye bedre – i hvert fall over tid – hvis beslutninger hadde blitt basert på analyseinnsikt istedenfor? Selv om situasjonen er tilfredsstillende per i dag, kan også analyseinnsikt avdekke

Les mer

Hvordan påvirker GDPR analysebransjen?

Den nye personvernloven påvirker stort sett alle bedrifter, men hvordan påvirker den analysebransjen og andre bedrifter som ønsker å gjøre undersøkelser blant sine kunder, brukere, medlemmer, lesere og andre interessenter? Unntak fra markedsføringsloven Markedsundersøkelser og andre statistiske analyser er definert som en samfunnsnyttig aktivitet i markedsføringsloven, og gis derfor unntak fra Markedsføringsloven. At statistikkformål har

Les mer

Hvorfor velge Respons Analyse?

Respons Analyse er et fullservice rådgivnings- og analysebyrå som hjelper deg til å ta bedre valg. Gjennom innovative metoder og visuelle rapporteringsverktøy tilbyr vi de beste løsningene innen markedsanalyse. Respons Analyse har alle datafangstmetoder i eget hus. Dette gir deg som kunde større fleksibilitet i gjennomføringene. Vi har erfarne rådgivere som er lidenskapelige engasjert i

Les mer

Mobiletnografi – innsikt på farta!

Respons Analyse er stolte av å kunne presentere mobiletnografi the Moods way! En av de innovative metodene Moods er kjent for er bruken av mobiletnografi Mobiletnografi er observasjoner av vanlige folks hverdagsliv gjennomført på deltakernes premisser. Vi ber folk om å dokumentere sine liv enten det er fra kjøkkenbenken, på vei til og fra jobb

Les mer

Respons & Moods Join forces

Respons Analyse + Moods Qualitative Research = Sant! Det beste fra to verdener – en uslåelig kombinasjon av kompetanse. Gjennom engasjerte rådgivere og innovative metoder tilbyr vi de beste løsningene til å hjelpe deg med innsiktsflokene dine! Sammen skaper vi innsikt for bedre valg. Vi er to ledende og anerkjente byråer som har fusjonert for

Les mer

Svak fremgang for KrF, men innenfor feilmarginen

Partibarometeret for oktober er i sin helhet tatt opp i dagene etter Knut Arild Hareides råd til KrFs landsstyre. KrF får i denne målingen et lite oppsving, men endringen i forhold til september-målingen er innenfor feilmarginen. Likevel gir det nok partiet et moralsk løft å komme over sperregrensen igjen.

Les mer