Blogg

Tillitsbarometeret 2020

av Kjersti Kremmer og Thore Gaard Olaussen De tre siste årene har Respons Analyse undersøkt tillitsnivået i befolkningen på oppdrag fra Arendalsuka. Årets undersøkelse ble spesiell på mange måter. Den ble gjennomført i midten av juni, på et tidspunkt da Norge hadde stått stille siden mars på grunn av koronautbruddet. På gjennomføringstidspunktet var smittetallene lave

Les mer

Innsikt blir kampanjevideo – Se video om barnefattigdom i Norge

Vi i Respons Analyse samarbeidet med Kirkens Bymisjon i fjor på en stor undersøkelse om barnefattigdom. Nå har Kirkens Bymisjon og Anorak laget kampanjevideo basert på innsikten som kom frem i de personlige intervjuene.  Sterk innsikt og et viktig tema! https://www.youtube.com/watch?v=dZpc-r_PtsQ&feature=youtu.be

Les mer

Tillitsbarometeret – Arendalsuka 2020

For tredje år på rad lagde Respons Analyse et tillitsbarometer på vegne av Arendalsuka. Vår faglige rådgiver  Thore Gaard Olaussen var med i et panel for å presentere og diskutere resultatene, sammen med blant annet Erna Solberg. I likhet med både 2018 og 2019 er det de ideelle organisasjonene som befolkningen har høyest tillit til

Les mer

Respons Analyse deltok på forskerdialog initiert av Barne- og familiedepartementet

Respons Analyse ble invitert til forskerdialog hos Barne- og familiedepartementet for å diskutere hvordan vi kan bekjempe barnefattigdom. Bakgrunnen for invitasjonen er at Barne- og familiedepartement holder på å utarbeide en samarbeidsstrategi for barn og unge i lavinntektsfamilier sammen med andre velferdsdepartementer og direktorater. Denne strategien har som mål å forebygge at fattigdom går i

Les mer

Nye krefter i Bergen

Vår mangeårige leder i Bergen – Thore Gaard Olaussen – trapper ned mot en pensjonisttilværelse, og har nå gått over i 50 % stilling som faglig rådgiver. Han beholder ansvaret for flere av sine trofaste kunder, og fortsetter med fullt fokus på det han kan aller best (og bedre enn de fleste!); Valgmålinger og politiske

Les mer

Partibarometer for august 2020 – August-barometeret viser en tendens tilbake til «normalen» som vi har sett de siste to årene

Normalitet Etter en periode med litt turbulens på partibarometeret viser august-barometeret en tendens tilbake til «normalen» som vi har sett de siste to årene. Dette innebærer at Arbeiderpartiet er tilbake som det største partiet i Norge, Frp ligger et stykke unna oppslutningen fra stortingsvalget i 2017, og Høyre er på et nivå mellom stortingsvalget og

Les mer

Velgerbevegelser vel et år før stortingsvalget

Det er vel et år til neste stortingsvalg. Et år er lang tid i politikken. Mye kan skje, og følgene av koronautbruddet og den økonomiske krisen har vi ennå ikke sett fullt ut. Kombinert med det faktum at sittende regjering er en mindretallsregjering, er det vanskelig å forutsi presist hvilken politisk situasjon Norge er i

Les mer

Respons Analyse lanserer Seniorbus – omnibus blant eldre

Dagens eldre er ikke som tidligere generasjoner av eldre. De har høyere kjøpekraft, de reiser mer og har andre forbruksvaner og holdninger enn tidligere generasjoner. Dette gjør denne gruppen til en svært interessant målgruppe for markedsundersøkelser.   Nå kan denne kjøpesterke målgruppen nås på en rimelig og enkel måte gjennom Respons Analyses månedlige Seniorbus –

Les mer

Partibarometer for mai 2020 – Høyre, Ap og Sp kommer styrket ut, mens Frp, KrF og Venstre fortsetter å slite

Fortsatt høye tall for Høyre Mai-barometeret bekrefter et høyt nivå for Høyre. Partiet gjorde i april-målingen et historisk hopp med over 7 prosentpoeng fremgang fra en måned til en annen. Mai-målingen bekrefter tendensen, og partiet oppnår godt over 26 prosent oppslutning. Oppgangen for Høyre de siste ukene skyldes selvsagt koronautbruddet, og oppslutning om de tiltak

Les mer

Partibarometer for april 2020 – Historisk byks for Høyre

Historisk byks for Høyre Høyre gjorde i april-målingen et historisk hopp med over 7 prosentpoeng fremgang fra en måned til en annen. Oppgangen skyldes selvsagt koronautbruddet, og oppslutning om de tiltak som regjeringen og myndighetene har iverksatt i forbindelse med krisen. Dette har ført til en økning i lojalitet blant Høyres egne velgere fra 2017.

Les mer

Kvalitative teknikker

Respons Analyse har gjennom the Moods way utviklet ulike typer av teknikker som kan benyttes som effektive verktøy i ulike typer av grupper og intervjuer. Vi vil presentere de mest populære teknikkene under. Moods Visual/Visuell stimuli Når vi søker etter det usagte og ubevisste må vi ofte legge ordene til side og slippe følelser og

Les mer

Fleksibilitet i metoder sikrer full tilgang på innsikt i karantene-tider

Mye har forandret seg den siste tiden, men heldigvis ikke alt. Respons Analyse har mange digitale metoder på menykartet, så selv om mange av våre tradisjonelle metoder som krever mellommenneskelig kontakt ikke lenger kan gjennomføres – som fokusgrupper, dybdeintervjuer, hjemme-besøk, mystery shopping og personlige intervju – har vi andre metoder som gir deg tilsvarende innsikt. Noen av metodene lar deg komme enda tettere på målgruppen din enn de tradisjonelle metodene gjør.   Vi

Les mer

Respons Analyse tar samfunnsansvar på alvor!

Vi har et stort hjerte for veldedighet, og er ydmyke og takknemlige for den innsatsen som ideell sektor legger ned for samfunnet. Det er en innsats som utgjør en reell forskjell for veldig mange, og dette arbeidet ønsker vi å gi vårt bidrag til. Et samfunnsansvar som gagner ideelle virksomheter Ideelle organisasjoner innvilges automatisk 20

Les mer

Partibarometer februar 2020 – Frp-fremgang og Høyre taper på Frp-exit

Frp-fremgang etter regjerings-exit. Partibarometeret for februar bekrefter Fremskrittspartiets fremgang som vi registrerte på en ekstramåling i dagene like etter at partiet bestemte seg for å gå ut av regjeringen. Februar-tallene viser at Frp får over 15 prosent oppslutning. Dette er en fremgang fra 10 og 11 prosent i desember og tidlig januar. Bakgrunnen for fremgangen

Les mer

Partibarometer for januar 2020 – Regjeringspartiene fortsatt stabilt lave

Har Sp nådd toppen? Det første partibarometeret for 2020 viser egentlig små endringer i forhold til desember-målingen. Men fremgangen for Senterpartiet etter valget i høst, er foreløpig stoppet opp. Denne gang får partiet i underkant av 16 prosent. Bakgrunnsmaterialet viser at det er færre overganger fra Fremskrittspartiet enn det som har vært tilfelle tidligere. Om

Les mer

Partibarometer for oktober 2019

Barometeret for stortingsvalg viser små endringer i forhold til målingen i september. Partiene som ble valgvinnere ved kommunevalget, holder fortsatt høy oppslutning. Senterpartiet oppnår nesten 15 prosent, og holder således stillingen som landets tredje største parti. Miljøpartiet De Grønne (MDG) oppnår nesten 7 prosent, og har således god margin over sperregrensen. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet får

Les mer

Hvordan kan de samme dataene gi forskjellige resultater?

Før man deltar i et spill eller en konkurranse er det vanlig å etablere spillereglene. Hvis man lager reglene etter at spillet er over, kan det sannsynligvis føre til forvirring og uenigheter fordi noen spillere vil foreslå regler som bare ganger dem selv. I dette blogginnlegget tar vi utgangspunkt i en fotballkamp mellom FC Respons

Les mer

Partibarometer for september 2019

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet gjør det litt bedre på stortingsbarometeret enn på kommune-barometeret. Det samme er tilfellet for Arbeiderpartiet. Men forskjellene er innenfor feilmarginene. Barometeret for stortingsvalg viser små endringer i forhold til målingen i august. Vi får bekreftet at både Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet sliter med oppslutningen, og oppnår klart lavere tall enn ved

Les mer

Partibarometer for august 2019

 Det er små forskjeller i partienes oppslutning mellom barometrene. Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet gjør det litt bedre på stortingsbarometeret enn på kommunebarometeret – men forskjellen er innenfor feilmarginene. Barometeret viser en fallende tendens for både Høyre og Arbeiderpartiet. Det viser videre at det spesielt er to partier som er i støtet, nemlig Senterpartiet og Miljøpartiet

Les mer

Partibarometer for juni 2019

Respons Analyse utarbeider frem mot kommunevalget i september to partibarometer som VG presenterer – et partibarometer for stortingsvalg og et for kommunevalg. Det er små forskjeller i partienes oppslutning mellom barometrene. Det største avviket er for Folkeaksjonen mot mer bompenger. På kommunevalg-barometeret oppnår disse listene hele 6 prosent, og oppnår på landsbasis like stor oppslutning

Les mer

Partibarometer for mai 2019

Frem mot kommunevalget i september vil Respons Analyse hver måned presentere to partibarometer – et partibarometer for stortingsvalg og et for kommunevalg. Det er små forskjeller i partienes oppslutning mellom barometrene. Men det er likevel noen hovedtrekk som går igjen. Den generelle tendensen er at Høyre gjør det noe bedre når vi spør om kommunevalg,

Les mer

«What we buy, why we buy it, and why it matters.»

Folkene her i Respons Analyse er alltid åpen for en ny kilde av inspirasjon som kan gi innsikt i verden vi lever i og tingene vi omgir oss med. Å være konstant nysgjerrig er jo noe vi setter pris på her hos oss. Vi vet at kundene våre er av det nysgjerrige slaget også, så

Les mer

Partibarometer for april 2019

VG presenterte for april to partibarometer – et partibarometer for stortingsvalg og et for kommunevalg. Det er små forskjeller i partienes oppslutning mellom barometrene. Den generelle tendensen er at Høyre gjør det noe bedre når vi spør om kommunevalg, mens Frp gjør det bedre når vi spør om stortingsvalg. Videre gjør Andre-gruppen det klart bedre

Les mer

Vårt farvel til Pat Cadell

Ikke mange kjenner til eller vet hvem Pat Caddell er, den kjente meningsmåleren som gikk bort for kort tid siden. Det er kanskje heller ikke så rart. Pat Caddell var ingen historisk kjempe og heller ingen kjent figur utenfor meningsmålingenes verden. Allikevel spøkte Pat Caddell i bakgrunnen blant en serie begivenheter som til slutt førte

Les mer

Partibarometer for mars 2019

Arbeiderpartiet går tilbake med over 5 prosentpoeng på partibarometeret for mars. Høyre går frem, etter en liten smell i februar. Dette gjør at de to største partiene får nøyaktig lik oppslutning på mars-barometeret. Vinneren er også denne gang Senterpartiet som nærmer seg 15 prosent oppslutning, og bekrefter dermed at det er det tredje største partiet

Les mer

Partibarometer for februar 2019

Høyre må tåle den største smellen på vår første måling etter dannelse av ny flertalls-regjering og ny regjeringsplattform. Arbeiderpartiet holder seg stabilt på tett under 30 prosent oppslutning, og får nøyaktig samme barometer-tall som i januar. Vinnerne denne gang er Senterpartiet og SV. Senterpartiet passerer 12 prosent oppslutning og blir dermed det tredje største partiet

Les mer

Partibarometer for januar 2019

Årets første partibarometer viser størst fremgang for Arbeiderpartiet, og størst tilbakegang for Fremskrittspartiet og SV. Fremgangen for Ap kom etter et utslag i desember, der partiet gikk tilbake over 2 prosentpoeng. Likeledes er tilbakegangen for SV en «normalisering» etter et utslag oppover på desember-barometeret. Nedgangen for Fremskrittspartiet er nok mer uttrykk for en tendens i

Les mer

Har Gillette skutt gullfuglen eller satt skjegget i postkassa?

Med jevne mellomrom dukker det opp eksempler i mediene som minner oss på viktigheten av å gjennomføre kampanjetesting av et budskap før man ruller ut en markedsføringskampanje. Sist ut er barberhøvelprodusenten Gillette som har preget mediebildet den siste uken etter å ha iverksatt en ny kampanje hvor de tar et oppgjør med såkalt «giftig maskulinitet».

Les mer

Partibarometer for desember 2018

Partibarometeret viser et sterkt oppsving for SV. Bakgrunnen for dette er høy lojalitet fra egne velgere i 2017, og stor nettogevinst av velgere fra Arbeiderpartiet. Det er sannsynlig at partiets høye fane i abort-spørsmålet og i økonomisk politikk i forbindelse med statsbudsjettet, mobiliserer velgerne på venstresiden i norsk politikk. Som følge av velgeroverganger til SV

Les mer

Partibarometer for november 2018

Partibarometeret for november er i sin helhet tatt opp i dagene etter KrFs ekstraordinære landsmøte den 2. november. KrF får en mindre tilbakegang, men endringen er klart innenfor feilmarginen. Partiet holder seg over sperregrensen, og oppnår en oppslutning nøyaktig likt med valgresultatet i 2017. Selv om endringen på barometeret er liten, viser tendensen i bakgrunnstallene

Les mer

Hvordan spiller Respons deg bedre?

Vi i Respons Analyse er eksperter på markedsanalyse og dere er eksperter på deres fagfelt. Vår samlede ekspertise vil vi benytte til å fremskaffe innsikt fra dine kunder og ditt marked, en innsikt som gjør deg bedre rustet til å utføre en optimal jobb. Innsikten gir deg mer dyptgående kunnskap om hva som skal til

Les mer

Markedsanalyse – har du råd til å la være?

Hvordan markedsanalyse bidrar til økt lønnsomhet Markedsanalyse gir deg nøkkelen til å forstå ditt marked, din posisjon, dine kunder og dine konkurrenter. Alle bedrifter vil derfor kunne ha nytte av markedsanalysetjenester – også din bedrift. Den viktigste årsaken til å benytte markedsundersøkelser, er at det er stor sannsynlighet for at det på sikt øker lønnsomheten

Les mer

Hvorfor markedsanalyse?

Hvorfor investere tid og penger på markedsundersøkelser? Mange styrer etter erfaring og magefølelse, og opplever at det fungerer tilfredsstillende, men hva om det kunne ha fungert mye bedre – i hvert fall over tid – hvis beslutninger hadde blitt basert på analyseinnsikt istedenfor? Selv om situasjonen er tilfredsstillende per i dag, kan også analyseinnsikt avdekke

Les mer

Hvordan påvirker GDPR analysebransjen?

Den nye personvernloven påvirker stort sett alle bedrifter, men hvordan påvirker den analysebransjen og andre bedrifter som ønsker å gjøre undersøkelser blant sine kunder, brukere, medlemmer, lesere og andre interessenter? Unntak fra markedsføringsloven Markedsundersøkelser og andre statistiske analyser er definert som en samfunnsnyttig aktivitet i markedsføringsloven, og gis derfor unntak fra Markedsføringsloven. At statistikkformål har

Les mer

Hvorfor velge Respons Analyse?

Respons Analyse er et fullservice rådgivnings- og analysebyrå som hjelper deg til å ta bedre valg. Gjennom innovative metoder og visuelle rapporteringsverktøy tilbyr vi de beste løsningene innen markedsanalyse. Respons Analyse har alle datafangstmetoder i eget hus. Dette gir deg som kunde større fleksibilitet i gjennomføringene. Vi har erfarne rådgivere som er lidenskapelige engasjert i

Les mer

Mobiletnografi – innsikt på farta!

Respons Analyse er stolte av å kunne presentere mobiletnografi the Moods way! En av de innovative metodene Moods er kjent for er bruken av mobiletnografi Mobiletnografi er observasjoner av vanlige folks hverdagsliv gjennomført på deltakernes premisser. Vi ber folk om å dokumentere sine liv enten det er fra kjøkkenbenken, på vei til og fra jobb

Les mer

Respons & Moods Join forces

Respons Analyse + Moods Qualitative Research = Sant! Det beste fra to verdener – en uslåelig kombinasjon av kompetanse. Gjennom engasjerte rådgivere og innovative metoder tilbyr vi de beste løsningene til å hjelpe deg med innsiktsflokene dine! Sammen skaper vi innsikt for bedre valg. Vi er to ledende og anerkjente byråer som har fusjonert for

Les mer