Årets Innovatør 2024 

Deling:

Cecilie fra Respons Analyse er kåret til Årets innovatør 2024! 

Vi er stolte over at Cecilie fra Respons Analyse er kåret til årets innovatør av Strategi- og analyseforeningen for sitt banebrytende arbeid med shopperinnsikt i fysisk retail 

 

Vi tetter et gap i markedet med vår innovasjon 

For å skape salgsvekst som er ønsket, lønnsom og bærekraftig, må virksomheter både ha god forbrukerinnsikt og god shopperinnsikt. Det har vært et gap i markedet når det gjelder å skaffe, tolke og forstå innsikt om shopperadferd i fysisk retail. Med solid bakgrunn fra både analysebransjen og fra kundesiden har Cecilie utviklet et konsept som gir virksomheter reell og agerbar shopperinnsikt for bruk i både markedsstrategier og taktiske uttak. 

 

Velprøvd og skalerbar prosess som tilpasses innsiktsbehov og budsjetter 

Prinsippene og metodene vi har utviklet kan skaleres opp og ned for å tilpasses kundens innsiktsbehov og budsjett. Mange kunder har dessuten allerede god innsikt om ulike temaer vi kan benytte inn i våre prosjekter. Vi gjennomfører derfor alt fra små avsjekker for å kartlegge synlighet og hvordan pakningsdesign fungerer i butikk, til store kategoriprosjekter som avdekker hele kunde- og shopperreisen til merkevarer og kategorier.  

 

Utfordring når merkevarebygging og butikk-kommunikasjon ikke spiller på lag 

Uten 360-graders innsikt er det vanskelig å lage en strategi der merkevarebygging og taktiske uttak spiller på lag og styrker hverandre. Konsekvensen kan eksempelvis bli at en virksomhet jobber godt med mental tilgjengelighet og skårer høyt på kjennskapsmålinger, allikevel velger shopper andre produkter når hen står foran butikkhyllen. Hvorfor er det slik når merkevaren er top of mind hos forbruker? Dersom shopper ikke enkelt og raskt finner igjen merkevaren med de distinkte merkeelementene ute i butikkhyllen er sjansen stor for at andre mer synlige produkter eller produkter med mer overbevisende forpakning velges. 

 

Løsningen er 360-graders innsikt som svarer ut hva, hvordan og hvorfor 

Reell shopperinnsikt fra kjøpsøyeblikket koplet med forbrukerinnsikt skaper slik 360-graders innsikt om hva som skjer ute i butikk, hvordan det skjer og hvorfor det skjer. Dette skaffer vi i Respons Analyse gjennom metodetriangulering med både klassiske kvalitative og kvantitative analysemetoder og med avansert teknologi og bruk av kunstig intelligens. Vi kan typisk kartlegge hva som skjer i kjøpsøyeblikket gjennom sensormålinger som gir mange tusen datapunkter som analyseres ved bruk av både kunstig intelligens og mennesker. Videre kan vi bygge på med innsikt i hvordan dette skjer gjennom intervjuing i butikk og/eller ledsaget handel. Hvorfor man har en handleadferd forståes gjennom forbrukerinnsikt om vaner, holdninger, motiver, kjennskap og kunnskap om kategorier og produkter. Innsikten som skapes i denne prosessen kan med fordel kvantifiseres for et sterkere beslutningsgrunnlag, med størrelser på drivere, barrierer, holdninger og segmenter.  

 

Agerbar innsikt for styrking av forholdet mellom mental og fysisk tilgjengelighet  

Nytteverdien av en slik prosess er sammensatt. Forbrukerinnsikt og shopperinnsikt analyseres og tolkes i en helhetlig kontekst. Dessuten kartlegger og vurderer vi mental tilgjengelighet opp mot fysisk tilgjengelighet. Dette medfører at vi kan gi kundene våre agerbar innsikt og kommersielle anbefalinger rundt strategi, markedsføring, salg, produktutvikling, innovasjon og design. Alt for å skape vekst for kundene våre gjennom økt salg av produkter i fysisk retail.  

 

Kontakt oss gjerne for en shopper-prat 

Cecilie sin største motivasjon for å gå tilbake til analysebransjen etter nesten 14 år på kundesiden var å utvikle fagområdet shopperanalyse – noe som prisen for Årets innovatør bekrefter at hun virkelig har lykkes med.  

Hennes engasjement for shopperinnsikt har smittet over på resten av Respons-gjengen, og vi har nå et dedikert og dyktig tverrfaglig team som jobber med shopperprosjekter. Ta gjerne kontakt med oss for en shopper-prat!  

Melding til Anne Gretteberg Meyer