Skrevet av Cecilie Natasha Henriksen
Kan den eldre generasjonen være mer enn bare kryssord og portvin? Selvfølgelig kan de det. Det vet vi jo. Hvorfor er de da så lite synlige?

Engasjerte eldre
Enten vi selv har passert 55, eller kjenner noen som har – så vet vi at de er like engasjert i reiser, fritidsinteresser, mat og teknologi som de yngre generasjonene.
Siden 2010 har nettformuen deres nesten doblet seg, og den formuen investeres i mer enn bare kamferdrops.
Hvorfor er da seniorene så underrepresentert når markedsavdelingene ønsker å skape vekst?
De over 55 år er mer lykkelige enn de unge, de har mer penger – og de er mer digitale enn noensinne. Likevel havner de ofte utenfor strategiene og briefene. Hvorfor er man ikke mer interessert i målgruppen? Det er ikke slik at seniorene ikke blir omtalt. De blir hyppig snakket om – som utfordring, mulighet, ressurs, kostnad eller velgergruppe, men blir de like ofte snakket med?
Det mangler kanskje ikke på statistikk
Det finnes mye statistikk om aldring og eldre – SSB og FHI leverer jevnlig innsikt om helse, økonomi, bolig og befolkningsutvikling. Men hva tenker egentlig seniorene selv om det å bli eldre? Hvilke behov, ønsker og verdier former livene deres – og hvordan ønsker de selv å bli møtt? Hva tenker de skiller dem fra seniorene før dem?
Vi snakker med seniorene
Dette ønsket vi i Respons Analyse å ta tak i og derfor lanserer vi SENIOR, en undersøkelse der vi snakker med seniorene og kartlegger vanene, økonomien og holdningene til nordmenn over 55 år.
Et arbeid som ikke bare er viktig for oss, men som burde være viktig for alle som ønsker å forstå – og bygge relasjoner til – en målgruppe med mye makt, og minst like mange drømmer for fremtiden som de yngre.
Mangfoldig gruppe – ingen klisjé
Det er muligens en klisjé å påpeke at «seniorene er en mangfoldig gruppe», men det gjør det ikke mindre sant. Seniorenes økonomiske og helsemessige forutsetninger varierer, og det samme gjør deres livsstiler, holdninger og preferanser. Det åpner for spørsmål som i hvilken grad preferanse defineres av alder, og i hvilken grad det handler om personlighet, verdier eller livssituasjon?
Er det sånn at man plutselig begynner å foretrekke operamints og sakte-TV, når man fyller 70?
Hva har de til felles og hva skiller dem fra hverandre?
For de som ønsker å forstå og nå norske seniorer er det kanskje like viktig å identifisere hva som skiller dem fra hverandre, som å forstå hva de har til felles. Med andre ord, hva som kjennetegner de ulike segmentene innenfor dette vide aldersspennet, og hvilke faktorer som i størst grad påvirker hvordan de tenker og handler.
Vi har troa på de eldre – og potensialet de representerer
Og vi gleder oss til å utforske det – sammen med bedrifter og organisasjoner som er klare for å snu litt på perspektivet, og forhåpentligvis løfte på resultatet.
I SENIOR-studien går vi bak tallene og ser nærmere på hvordan dagens eldre faktisk lever, tenker og drømmer. Hvilke holdninger har de til aldring, arbeid, familie, medier, samfunnsansvar og forbruk? Hva slags rolle ønsker de å spille i storsamfunnet – og i eget liv? Kort sagt: Hvem er norske seniorer og hva er de opptatt av?
Vi lover deg både nyanser og klare signaler – og kanskje et lite oppgjør med noen seiglivede myter underveis.
Les mer om SENIOR og meld deg på frokostseminar i Oslo (30. oktober) eller Bergen (11. november) her.