Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på noen spørsmål du kan ha som medlem i Responspanelet. Klikk på lenkene nedenfor for å lese mer.
Innholdsfortegnelse
Vilkår for bruk
Personvernerklæring
Retningslinjer for informasjonskapsler
Hva kreves for å bli medlem i Responspanelet?
Paneldeltakerne våre må være minimum 15 år gamle og ha fast bopel i Norge. Det vil si være bosatt i Norge, og ikke bare pendle for å jobbe i Norge.
Paneldeltakerne har ingen plikt til å svare på undersøkelsene, og kan for hver invitasjon vurdere om du ønsker å delta eller ikke. Hvert spørreskjema kan kun besvares én gang.
Paneldeltakerne må akseptere å gi fra seg informasjon om e-postadresse (og eventuelt telefonnummer), kjønn, fødselsår og postnummeret der man bor. Denne basisinformasjonen lagres i våre databaser og er med på å sikre at våre utvalg til landsrepresentative undersøkelser representerer nasjonen som helhet. Med andre ord brukes bakgrunnsdata til utvalg, ikke for analyse.
I tillegg kan paneldeltakere frivillig registrere flere opplysninger om seg selv og sine interesser, men dette er ikke satt som et krav for å være med i Responspanelet. Ytterligere bakgrunnsinformasjon lagres kun i forbindelse med utvalgstrekking av paneldeltakere til undersøkelser. Da kan vi nå mennesker som tilfredsstiller visse kriterier, alt etter hva en markedsundersøkelse har som målgruppe. På denne måten mottar paneldeltakerne invitasjoner til undersøkelser som er mer relevante for dem.
Hvorfor får jeg feilmelding når jeg prøver å logge inn på kontoen min?
Vanligvis viser deg seg at man er registrert med en annen e-postadresse, eller med en annen innloggingsmåte.
For å finne e-postadressen din kan du se hvilken adresse sist invitasjon/informasjon fra oss ble sendt til, og prøve innlogging med denne. Dersom du ikke får logget inn med passord, kan det være du har valgt at du ønsker innlogging med for eksempel Facebook- eller Google-konto.
Hvordan endrer jeg brukernavn/e-postadresse?
Send oss en e-post til responspanelet@responsanalyse.no, så endrer vi dette for deg.
Hvorfor kommer jeg ikke videre når jeg oppretter passord?
Hvis du står på nettsiden der du oppretter passord, uten å komme videre, kan det være du ikke har skrevet inn et passord i riktig format. Det vil i så fall stå en rød tekst om hva som må til for å gå videre. Når passordet stemmer med formatet, vil du kunne trykke deg videre i registreringen.
Du vil deretter motta en e-post som ber deg bekrefte at du har registrert deg med passord. Dersom du ikke mottar en e-post ber vi deg se om den har havnet i søppelposten din. Avsenderadressen er noreply@responspanelet.panelservice.eu. Husk å legge denne til som klarert avsender, da denne også brukes til invitasjoner og andre henvendelser fra oss.
Hvordan avslutter jeg min konto?
Logg inn på panelsiden og gå til menyvalget «Min konto». Der er det en knapp du kan trykke på for å avslutte kontoen.
Om du er medlem i både webpanelet og SMS-panelet vil begge kontoer bli slettet. Dersom du ønsker å beholde én av disse kan du kontakte oss, så kan vi endre dette manuelt.
Dersom du ikke har logget inn på panelsiden før, kan du sende oss en e-post til responspanelet@responsanalyse.no, så avslutter vi kontoen din så fort vi har anledning.
Det er ting som ikke ser ut som det skal på nettsiden. Hva er galt?
Dersom du opplever problemer med brukergrensesnittet, som for eksempel at en knapp er skjult, at tekst dekkes av andre elementer, eller at du ikke får scrollet, ber vi deg inntil videre om å sende oss en e-post til responspanelet@responsanalyse.no, hvor du forklarer problemet detaljert, hvilken nettleser/enhet du bruker, og gjerne legger ved en skjermdump/bilde av siden. Dette trenger vi for å kunne ta problemet videre med systemleverandøren vår.
Hvordan mottar jeg poeng, og hva kan jeg bruke dem til?
Poeng oppspares for hver besvarelse, og kan innløses i gavekort når man har samlet nok poeng. Hvilke gavekort som tilbys kan du lese mer om lenger ned på siden.
I invitasjonen til undersøkelsen oppgir vi alltid antall poeng paneldeltakere vil motta for å svare på hele undersøkelsen, og denne poengsummen er da basert på antall spørsmål og lengden på undersøkelsen. Lengre undersøkelser gir flere poeng. Mediantid for undersøkelsens lengde vil estimeres av oss i forkant av publiseringen av undersøkelsen.
Innimellom blir paneldeltakere sendt ut av en undersøkelse fordi de ikke er i målgruppen, eller fordi vi har mottatt nok svar fra akkurat den målgruppen. De mottar likevel poeng, men naturligvis ikke like mange som de deltakerne som fullfører hele undersøkelsen.
Hva er poengene mine verdt?
Det er antall spørsmål og lengden på undersøkelsen som avgjør antall poeng, og det er antall poeng som avgjør verdien på gavekortet. Eksempelvis vil et gavekort pålydende kr 100,- kreve at paneldeltakere har minimum 10.000 poeng, og et gavekort på 200,- vil kreve minimum 20.000 poeng.
Vi forbeholder oss retten til å kunne endre antall poeng som kreves for å løse inn gavekort samt slette poeng ved inaktivitet etter 12 måneder, dersom det oppdages misbruk ved at det eksempelvis tastes vilkårlige og/eller feil svar kun for å gjennomføre undersøkelsen og samle poeng, og dersom det ved en teknisk svikt gjør det mulig å samle inn poeng som paneldeltakere ikke har krav på.
Hvilke endringer er gjort for poengutregning og gavekort i nytt panelsystem?
Poengsystemet er endret i forbindelse med ny panelplattform i november 2024, inkludert ny gavekortleverandør og ny poengstruktur. Hvordan det har påvirket dine poeng kan du lese mer om under neste spørsmål.
Vår nye gavekortleverandør tilbyr for øyeblikket dessverre ikke en trappetrinnsmodell, slik vi tidligere har hatt, hvor det lønner seg å spare opp mange poeng for å løse inn poeng i større gavekort. Vi erfarer at de fleste allikevel liker å løse inn poeng raskt istedenfor å vente. Vi har meldt inn ønske til leverandøren om at de skal utvikle det, slik at vi i fremtiden forhåpentligvis kan tilby en slik løsning, for dem som foretrekker å spare opp poeng. I mellomtiden ser vi på andre måter vi kan incentivere aktiv deltakelse på, som tilleggspoeng, økt verdi per undersøkelse, ekstratrekninger, bredere utvalg av gavekort og så videre.
Hva har skjedd med mine tidligere oppsparte poeng, i det nye panelsystemet?
Paneldeltakerne som allerede var medlemmer før overgangen har fått justert poengene til å samsvare med poengverdien på ny panelplattform. Det vil si at dersom du hadde 1.000 poeng tidligere vil du nå ha 10.000 poeng. For 10.000 poeng kan du bestille et gavekort for 100,-, som tilsvarer det gavekortet du kunne bestille for 1.000 poeng tidligere.
Alle våre paneldeltakere som har svart på undersøkelser det siste året, og som tidligere hadde 2.400 poeng eller mer, har fått en ytterligere justering av poengene. Før overgangen kunne de bestille gavekort på 250 kroner for 2.400 poeng. Disse har nå fått oppjustert poengene til å være 25.000 poeng, slik at de fortsatt kan bestille gavekortet på 250 kroner.
Tilsvarende, dersom en paneldeltaker tidligere hadde 7.150 poeng, kunne denne personen bestille 1 gavekort à 500 kroner (for 4.500 poeng) og 1 gavekort à 250 kroner (for 2.400 poeng), og stå igjen med 250 poeng etter det. Med ny poengstruktur har vi endret poengsummen til å være 77.500 poeng istedenfor 71.500, slik at denne personen også nå kan bestille gavekort til en verdi av 750 kroner, og stå igjen med 2.500 poeng (tilsvarende de resterende 250 poengene i det gamle systemet).
Hvilke gavekort kan jeg bestille?
Listen over gavekort og hvilke gavekortverdier (kroneverdi i parentes) som kan bestilles kan endres uten varsel, men per 17.12.24 tilbys følgende gavekort:
- SuperGavekortet fra GoGift – et gavekort som kan løses inn i gavekort i mange forskjellige butikker og tjenester. Dette er gavekortet vi tilbød i vårt gamle system. (100, 200, 400, 600)
- H&M (100, 500)
- Zalando (100, 300)
- Gymgrossisten (100, 500)
- Dressmann (100, 300)
- WWF Norway (100)
- Frelsesarmeen (100)
- Nintendo eShop (150, 250)
- Xbox NO (150, 400)
- Ikea (200, 500, 1.000)
- NetOnNet (200, 500, 1.000)
- Carlings (200)
- Cubus (200, 400)
- Adidas (200, 500)
- Din Sko (200)
- Jernia (200, 500)
- Jula (200, 400)
- Lindex (200, 400)
- Skopunkten (200)
- CDON (250, 500)
- Ticketmaster (400, 800)
I noen typer undersøkelser, som for eksempel gruppesamtaler eller dybdeintervjuer, belønnes deltakerne vanligvis med gavekort fra Glede. Dette er et gavekort som kan brukes akkurat som et betalingskort, i de fleste butikker og nettbutikker som aksepterer MasterCard. Dette er et gavekort som også er blitt etterlyst for våre vanlige webundersøkelser, noe vi har videreformidlet til vår gavekortleverandør.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du har forslag til andre gavekort du kunne tenkt deg i poengbutikken!
Du kan også donere poengene dine til Vann for livet, som er et prosjekt for finansiering av vannprosjekter i regi av Røde Kors, initiert og startet av Respons Analyse og søsterselskapet Oktan Oslo i 2007. Send oss i så fall en e-post til responspanelet@responsanalyse.no med informasjon om hvor mange poeng du ønsker å donere bort. 1.000 poeng = 10 kroner.
Hvordan bestiller jeg gavekort for poengene mine?
For å løse inn poeng til gavekort logger du deg inn på panelsiden og velger ønsket gavekort fra listen under menyvalget «Gavekort». Der vil du kunne se oversikt over gavekort eller donasjoner du kan bestille, i tillegg til gavekortene du kan bestille på neste poengnivå.
Gavekortet vil du motta på e-post, fra reward@virtualrewardcenter.com (The Virtual Reward Center), som administrerer gavekortutsendelsene for oss, og videre instruksjon om aktivering av gavekortet vil stå i e-posten fra dem.
Hvor blir det av gavekortet jeg har bestilt?
Hvordan belønnes gruppesamtaler og testing av produkter eller prototyper?
Dybdeintervju, gruppesamtaler og/eller brukertester, test av prototyper, eller andre kvalitative undersøkelser, belønnes med gavekort direkte. Dette er gavekort fra Glede, som beskrevet tidligere.
Størrelsen på gavekortet beregnes ut fra oppgavene som skal løses og varigheten på undersøkelsen. Vanligvis vil en samtale/brukertest på inntil 1 time belønnes med 250,- – 500,- mens deltagelse i fokusgruppe på rundt 2 timer belønnes med gavekort på 750,- – 1000,- ut i fra om det er en digital gjennomføring eller behov for fysisk oppmøte.
Hvorfor er kontoen min slettet?
Dersom du ikke har svart på undersøkelser på over ett år kan vi slette kontoen din, men vil gi deg beskjed i forkant, og mulighet til å fortsette om du allikevel vil det.
Hvis vi oppdager misbruk, kan du bli svartelistet i systemet vårt, og etter hvert slettet fra systemet uten varsel. Misbruk kan eksempelvis være at det tastes vilkårlige og/eller feil svar kun for å gjennomføre undersøkelsen og samle poeng raskest mulig, opprettelse av flere kontoer, forsøk på å manipulere lenker, eller distribuering/videresending av bilder, tekst eller annet materiale fra undersøkelsene våre. Dette er noe som fanges opp av systemet automatisk. Dersom du mener dette kan ha skjedd med deg ved en feiltakelse, kan du sende oss en e-post til responspanelet@responsanalyse.no, så skal vi undersøke det nærmere.
Dersom forholdet bryter med norsk lovgivning vil det bli anmeldt til Politiet.
Blir svarene jeg avgir behandlet anonymt?
Respons Analyse er underlagt norsk lov og bransjestandarder utarbeidet av ESOMAR og Norsk Markedsanalyse Forening når det kommer til lagring av informasjon om Responspanelets paneldeltakere. Informasjon du oppgir om deg selv brukes kun som utvalgsgrunnlag til undersøkelser, og svarene dine fra undersøkelser knyttes aldri opp mot dine personidenfiserbare data.
Vi presenterer og overrekker våre oppdragsgivere resultater fra undersøkelser i en statistisk, aggregert og anonymisert form.
Det innebærer for eksempel at ditt postnummer ikke vil være med i analysen, men blir kategorisert inn i fylke og/eller landsdel, og også til kommunestørrelse, i form av kategorier som «storby», «liten by», «bygd», eller lignende. Din e-postadresse/telefonnummer vil heller ikke bli delt videre, med mindre du har gitt spesifikk tillatelse til det i forbindelse med et bestemt prosjekt (for eksempel for å delta i en gruppesamtale).
Jeg har flyttet. Hvordan endrer jeg den lagrede informasjonen min?
Du vil få spørsmål om å oppdatere svar på ulike bakgrunnsspørsmål fra tid til annen. Dersom det har skjedd endringer i din livssituasjon siden sist du besvarte disse bakgrunnsspørsmålene, kan du kontakte oss, slik at vi kan endre dette manuelt.
Kjønn, fødselsår og postnummer er de bakgrunnsvariablene vi nesten alltid bruker som utgangspunkt for uttrekk til undersøkelsene våre, så det er en fordel om disse er så oppdaterte som mulig.
Dersom du ønsker innsyn i hvilke data vi har registrert på deg kan du kontakte oss, så sender vi deg en oversikt.
Fant du ikke svar på det du lurte på?
Denne siden vil bli mer utfyllende etter hvert som vi opplever gjentakende spørsmål.
Dersom du ikke fant svar på det du lurte på på denne siden, ønsker å gi oss tilbakemelding, eller trenger hjelp, er du er hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss på e-post: responspanelet@responsanalyse.no.
Hvis du opplever tekniske problemer blir det enklere for oss å feilsøke, dersom du forklarer hvor i prosessen ting stopper opp, og gjerne legger ved en skjermdump/bilde av siden/feilmeldingen.
Det kan være du må vente litt på svar, da vi tidvis opplever mange henvendelser, og vi kanskje ikke er nok personer til å håndtere besvarelsene. Vi beklager i så fall dette, og svarer deg så fort du har anledning!