Lurer du på hvordan shopperne orienterer seg i kategorien din? Hva som får shoppere til å velge ditt produkt? Eller ikke velge ditt produkt? Eller hvordan du kan optimalisere pakningsdesign eller kommunikasjon for å bli valgt oftere i fysiske eller digitale handlekanaler?
Vi i Respons Analyse kan hjelpe deg med innsikten du trenger. Vi satser nemlig stort på shopperinnsikt! Vi tilbyr alt fra overordnet shopper-/retail-rådgivning til større kundereise-prosjekter og konkrete shoppertester.
Vi har styrket vår shopper-kompetanse
Cecilie Natasha Henriksen ble ansatt som senior rådgiver og tjenesteutvikler hos Respons i høst, og hun spiller en sentral rolle i vår nye shopper-satsning. Basert på 8 års erfaring fra analysebransjen og deretter over 14 års erfaring fra Tine, hvor hun hadde fagansvar for shopperanalyser, strategisk innsikt og forbrukertrender, har hun opparbeidet et brennende engasjement for markedsanalyse – og spesielt shopperanalyse. Hennes aller største motivasjon for å gå tilbake til byrå-siden var nettopp for å utvikle fagområdet shopperanalyse – og det har hun virkelig fått lov til å boltre seg med i Respons Analyse!
Cecilies brede erfaring med markedsanalyse, overordnet strategisk innsikt og markedsføring, i tillegg til hennes kommersielle fokus og gode kompetanse innen FMCG og det norske dagligvaremarkedet, vil komme deg som kunde til gode!
Cecilie sammen med leder for kvalitativ avdeling Anita Lynne (th) og leder for kvantitativ avdeling Camilla Løkting (tv)
Datainnsamling som er skreddersydd for shopperanalyse
Respons Analyse har tilgang på software og hardware som muliggjør effektiv og nøyaktig kvantitativ datainnsamling ute i fysiske butikker. Eksempler er sensorer, radarer og eye tracking for å måle det som skjer i butikk og AI-basert eye tracking for prediksjon. Vi er søsterbyrå med Foll reklamebyrå gjennom vår felles eier Media Bergen. Foll er en av Norges ypperste retail reklamebyråer med en stor merittliste innenfor konseptutvikling for dagligvarekjeder og leverandører, samt butikkutvikling, for å nevne noe.
360 graders shopperinnsikt som skaper vekst
Vi vet at de beste beslutningene tas på bakgrunn av data og innsikt. I våre shopperprosjekter søker vi å finne 360 graders innsikt som svarer ut hva som skjer, hvordan det skjer, og ikke minst – hvorfor det skjer.
Dette gjør vi gjennom både kvantitativ og kvalitativ datainnsamling og skreddersydd metodetriangulering for hvert enkelt prosjekt. Kvantitative data gir oss overblikket over hva og hvordan, mens kvalitative data gir oss dybdeinnsikt om hvorfor. Kombinert med god kommersiell forståelse gir vi deg kommersielle anbefalinger som hjelper deg og din virksomhet med vekst.
Shopper-undersøkelser for alle typer innsiktsbehov
Vi har utviklet en serie med shopper-undersøkelser, eller «shopper-pakker» som vi kaller det. Disse pakkene inneholder alt fra rådgivning til overordnede studier til konkrete tester. Eksempler er kundereiser, pre- og post kampanjetesting og design- og pakningstester.
Riktig datainnsamling er nøkkelen til suksess
Felles for pakkene er at shopperinnsikten hovedsakelig skapes gjennom datainnsamling ute i butikk/kanal og handel – når valgene tas. Shoppere tar en stor andel av valgene i butikken med system 1 i hjernen, den raske, ubevisste delen av hjernen som er styrt av intuisjon, vaner og impulser. Tradisjonelle metoder for innsamling av forbrukerdata engasjerer system 2 i hjernen, for eksempel når vi spør om holdninger og verdier. Fordi mye av handlingen i butikk skjer nærmest ubevisst klarer ofte ikke system 2 i hjernen og etter-rasjonalisere korrekt hva som medførte at man tok de valgene man gjorde ute i butikken.
Våre undersøkelser hjelper kunder med å få reell og dyp innsikt i shoppers atferd og preferanser, samt deres motiver for å kjøpe produkter og tjenester.
La oss ta en shopper-prat
Hvis du ønsker å lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å få dypere innsikt i dine shopperes atferd og preferanser, ta gjerne kontakt med Cecilie for en hyggelig shopper-prat.
Vi ser frem til å hjelpe deg med å øke salget og oppnå større suksess gjennom en bedre forståelse av dine shoppere!