SENIOR – en ny målgruppestudie fra Respons Analyse

Deling:

Skrevet av Cecilie Natasha Henriksen

I oktober lanserer Respons Analyse SENIOR, en målgruppestudie av norske seniorer 55 år +   

 

Kan den eldre generasjonen være mer enn bare kryssord og portvin? 

Selvfølgelig kan de det. Det vet vi jo. Enten vi selv har passert 55, eller kjenner noen som har – så vet vi at de er minst like engasjert i reiser, mat og teknologi som de yngre generasjonene. 

Siden 2010 har nettoformuen deres nesten doblet seg, og den formuen investeres i mer enn bare kamferdrops. 

Så hvorfor er de så underrepresentert når markedsavdelingene ønsker å skape vekst? 

De over 55 år er mer lykkelige enn de unge, de har mer penger – og de er mer digitale enn noensinne. Likevel havner de ofte utenfor strategiene og briefene. Hvorfor er man ikke mer interessert i målgruppen? Det er ikke slik at seniorene ikke blir omtalt. De blir hyppig snakket om – som utfordring, mulighet, ressurs, kostnad eller velgergruppe, men blir de like ofte snakket med? 

Det mangler kanskje ikke på statistikk 

Det finnes en god del statistikk om aldring og eldre – SSB og FHI leverer jevnlig innsikt om helse, økonomi, bolig og befolkningsutvikling. Men hva tenker egentlig seniorene selv om det å bli eldre? Hvilke behov, ønsker og verdier former livene deres – og hvordan ønsker de selv å bli møtt? 

Dette ønsker vi i Respons Analyse å ta tak i. 

Nå er vi i gang med  Senior – en undersøkelse der vi snakker med seniorene og hvor vi kartlegger vanene, økonomien og holdningene til nordmenn over 55 år. 

 Senior – en målgruppestudie av norske seniorer (55+): Hvem er de og hva er de opptatt av? 

Et arbeid som ikke bare er viktig for oss, men som burde være viktig for alle som ønsker å forstå – og bygge relasjoner til – en målgruppe med mye makt, og minst like mange drømmer for fremtiden som de yngre. 

Adopterer sine barns vaner 

De siste årene har det blitt tydelig at vi står overfor en seniorgenerasjon i bevegelse. 60 er de nye 40 sies det, og vi har i samtale med eksperter på området fått høre at dette er den første senior-generasjonen som adopterer sine barns vaner, fremfor sine foreldres. Sett under ett har de generelt bedre helse og livskvalitet, og klarer seg lenger selv, enn tidligere generasjoner. Men hva opplever seniorene selv betegner denne livsfasen sammenlignet med andre livsfaser? Og hva tenker de skiller dem fra seniorer før dem? 

Mangfoldig gruppe – ingen klisjé 

Det er muligens en klisjé å påpeke at «seniorene er en mangfoldig gruppe», men det gjør det ikke mindre sant. Seniorenes økonomiske og helsemessige forutsetninger varierer, og det samme gjør deres livsstiler, holdninger og preferanser. Det åpner for spørsmål som i hvilken grad preferanse defineres av alder, og i hvilken grad det handler om personlighet, verdier eller livssituasjon?  

Er det sånn at man plutselig begynner å foretrekke operamints og sakte-TV, når man fyller 70? 

For de som ønsker å forstå og nå norske seniorer er det kanskje like viktig å identifisere hva som skiller dem fra hverandre, som å forstå hva de har til felles. Med andre ord, hva som kjennetegner de ulike segmentene innenfor dette vide aldersspennet, og hvilke faktorer som i størst grad påvirker hvordan de tenker og handler. 

Vi har troa på de eldre – og potensialet de representerer 

Og vi gleder oss til å utforske det – sammen med bedrifter og organisasjoner som er klare for å snu litt på perspektivet, og forhåpentligvis løfte på resultatet. 

Senior lanseres i oktober. Her går vi bak tallene og ser nærmere på hvordan dagens eldre faktisk lever, tenker og drømmer. Hvilke holdninger har de til aldring, arbeid, familie, medier, samfunnsansvar og forbruk? Hva slags rolle ønsker de å spille i storsamfunnet – og i eget liv? Kort sagt: Hvem er norske seniorer og hva er de opptatt av? 

Vi lover deg både nyanser og klare signaler – og kanskje et lite oppgjør med noen seiglivede myter underveis.  

Vil du være blant de første som får innsikt fra studien når den lanseres? Ta kontakt med oss – eller meld deg på nyhetsbrevet vårt HER

 

 

Melding til Ole Guldvog