Skrevet av Anne Gretteberg Meyer
Respons Analyse styrker sitt strategiske og kommersielle arbeid med en nyopprettet stilling som kommersiell leder. Cecilie Natasha Henriksen kommer fra stillingen som senior rådgiver og tjenesteutvikler her i Respons Analyse. Anne Gretteberg Meyer, vår daglig leder, tok en prat med Cecilie for å høre hennes tanker om den nye rollen.

Anne, daglig leder i Respons Analyse og Cecilie, ny kommersiell leder
Utdannelse og jobberfaring
For å bli litt mer kjent med fagpersonen Cecilie, fortell litt om utdannelsen og jobberfaringen din.
Jeg er utdannet Sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole. Og så har jeg opp gjennom karrieren tatt kurs i innovasjonsledelse, trendarbeid, prosjektledelse og workshopfacilitering.
Etter studiene begynte jeg i Telespar, det som nå heter Oslofjord Sparebank. Der jobbet jeg som konsulent med fokus på strategi, marked og prosjekt. Blant annet med ansvar for den årlige strategiprosessen, samt at jeg jobbet med markedsplaner og utvikling av visuell identitet og markedsaktiviteter. Derfra gikk turen til analysebransjen hvor jeg har jobbet i over 20 år. Først 8 år i MMI (Ipsos) og deretter over 14 år i innsiktsavdelingen til TINE. Der hadde jeg blant annet ansvar for overordnet innsikt inn i strategi- og planprosess, forbrukertrender og shopper- og retailanalyse. I oktober 2022 begynte jeg her i Respons Analyse.
Hva er dine profesjonelle styrker som du tar med deg inn i den nye rollen?
Da vil jeg trekke frem dette med et strategisk- og helhetsfokus, at jeg setter ting i system og at jeg tenker kommersielt. Videre er jeg strukturert og metodisk, og jeg etterstreber å fremstille informasjon og innsikt på en intuitiv og visuelt tydelig måte.
Bakgrunn og erfaring
Da du startet i 2022, var du senior rådgiver og tjenesteutvikler. Hvordan vil du beskrive hovedoppgavene og fokuset ditt i den rollen?
Hovedfokuset mitt har vært å jobbe med FMCG-kunder innen merkevare, innovasjon og produktutvikling, samt å jobbe med tjenesteutvikling, spesielt ved å utvikle fagområdet shopperinnsikt. Dette området så jeg et stort potensial innenfor da jeg jobbet i TINE med nettopp shopperinnsikt. Det var faktisk hovedgrunnen til at jeg ville tilbake til byråsiden.
Kan du dele noen eksempler på prosjekter eller initiativer du har jobbet med som du er spesielt stolt av?
Vi har hatt gleden av å gjennomføre spennende kategoriprosjekter der vi har brukt vår 360 graders innsiktsmodell og metodetriangulering for å skaffe både forbruker- og shopperinnsikt til kundene våre. Prosjektet vi gjorde for TINE og revet ost resulterte i at jeg fikk Strategi- og analyseforeningens innovasjonspris for 2024. Det er jeg veldig stolt av! Og det er ikke bare jeg som fortjente den prisen, men alle mine dyktige kollegaer som jeg har jobbet med på disse prosjektene. Og ikke minst du Anne, som alltid er åpen for nye ideer!
Overgangen til ny rolle
Nå har du blitt kommersiell leder i Respons Analyse. I tillegg skal du fortsette som strategisk rådgiver. Hva innebærer denne endringen for deg og Respons Analyse i praksis?
Jeg får jobbe med enda flere områder jeg brenner for. Jeg gleder meg til å styrke Respons på det strategiske og kommersielle området, samtidig som jeg fortsetter å jobbe med spennende kunder og prosjekter. For Respons sin del vil det forhåpentligvis innebære et mer langsiktig fokus der vi jobber mer systematisk og strategisk med vekst og får større gjennomføringskraft.
Hvordan ser du at kombinasjonen av strategi og kommersielt ansvar kan bidra til å styrke Respons sin posisjon som utfordreren i markedet?
Gjennom å styrke det strategiske arbeidet og jobbe mer strukturert med det kommersielle arbeidet skal vi bli både mer synlige og mer tydelige i analysebransjen. Ved å samle krefter skal vi bli en enda større utfordrer i bransjen vår.
Perspektiver og drivkraft
Hva er det som motiverer deg mest i den nye rollen?
Jeg gleder meg til å både strukturere og videreutvikle det strategiske og kommersielle, men også å jobbe konkret med det kommersielle uttaket. I tillegg er Respons en del av Media Bergen, og jeg ser frem til å utforske nye områder for kommersiell samhandling med de andre byråene i Media Bergen, både i Oslo og i Bergen.
Det som motiverer meg aller, aller mest er å bidra til å løfte frem og øke synligheten til mine herlige, dyktige og nysgjerrige kollegaer. Vi har mye erfaring og kompetanse «på huset» som kan bidra til å skape vekst for enda flere kunder. Vi er opptatt av at kundene våre skal føle seg prioritert og at de skal oppleve rådgivningen vår som konkret og tydelig.
Fremoverblikk
Respons Analyse har hatt en formidabel vekst første halvår. Hva blir de viktigste prioriteringene dine i tiden fremover, for å sikre fortsatt vekst for Respons Analyse?
Vi har troen på at vekst skapes gjennom å være synlige og tydelige. Respons Analyse skal være top of mind hos potensielle og eksisterende kunder. Utvikling av gode strategier blir viktig, slik at vi vokser på de områdene som er mest hensiktsmessige for oss. Som kommersiell leder blir det viktig å balansere strukturbygging og konkret handling !
Ikke minst skal vi fortsette å levere gode prosjekter som gir god og tydelig innsikt og kommersiell nytteverdi for kundene våre.
Da vil jeg som daglig leder bare legge til at vi er stolte av å ha deg med på laget! Du er rivende dyktig til å tydeliggjøre informasjon på en måte som gjør den retningsgivende. Jeg er overbevist om at du i den nye rollen vil bidra til å ta Respons Analyse ytterligere noen skritt videre på vekstreisen.