Digitale nyvinninger som følge av koronatiden – historien om hvordan online grupper endelig ble morsomt!

Deling:

Hvordan har koronatiden bidratt til et teknologisk løft innenfor analysebransjen?

Når koronaepidemien sakte, men sikkert tok grep over hvordan vi var vant til å leve livene våre, fikk dette også konsekvenser for hvordan vi jobber. Analysebransjen som jeg tilhører i har også blitt påvirket, men er nok også en av de bransjene som gjør det godt i tider med mye usikkerhet. Så hva har dette ført til av konsekvenser for kvalitativ metode, du vet vi som lever av å være «tett på» deltakerne våre? For både kundene våre og oss som jobber i bransjen har dette gitt oss et hav av nye muligheter digitalt!

Joda, vi har benyttet ulike digitale løsninger før også. Det vi i Respons Analyse er særlig stolte av er mobiletnografiundersøkelsene våre hvor deltakerne videodokumenterer egen hverdag og gir sine refleksjoner om alt fra mobilitet, bærekraft, drikkevaner og lignende. Deltakerne filmer hverdagssituasjonene sine gjennom mobilkameraet knyttet til den tematikken vi vil vite mer om. Dette har gitt mange kunder en aha-opplevelse! «Er det virkelig sånn de tenker om oss?» Vi har også vært vant til å gjennomføre gode intervjuer og chat på ulike digitale plattformer, men hva med disse fokusgruppene?

Dette synes jeg personlig har vært en akilleshæl – jeg har tidligere benyttet meg av tradisjonelle og «såkalte» godt etablerte systemer for gjennomføring av fokusgrupper online, men har egentlig alltid vært litt skuffet…. Det har vært for mye stress knyttet til nettopp det digitale, enten var det forsinkelse «lægg» på det som blir sagt i gruppene, ekko eller at deltakerne synes  det var vanskelig å bruke den tekniske plattformen.  Dette fjernet fokuset vekk fra den gode flyten i diskusjonen.

Så hva er det som gjør at jeg har fått stjerner i øyene og nå gjerne ønsker å gjennomføre grupper online?

Nummer 1: Deltakerne selv er blitt langt mer åpne for å delta på online grupper. De fleste har hatt sin andel av videomøter noe som gjør at de har blitt mer teknologisk kompetente, og ikke minst mer vant til denne typen av samtaleform.

Nummer 2: Utvalget av digitale plattformer som tilbyr gode samtaler med flere deltakere er blitt flere og langt bedre. For oss har det vært viktig å velge intuitive og enkle plattformer som gjør at terskelen for å delta er lav. Dernest at ting bare skal funke!  Lyd og bilde skal være krystallklar slik at vi i fellesskap kan fokusere på den gode samtalen.

Nummer 3: Muligheten til å titte inn i hverdagslivene til deltakerne mine, jeg blir jo på mange måter invitert rett inn i stua deres. Dermed innhenter jeg rik ekstrainformasjon om hvordan de bor. Deltakerne på sin side blir enda mer avslappet, når de kan sitte i sin egen trygge sfære, ta seg en røyk ute på verandaen, eller hente seg en kopp kaffe mens praten går. Dette gir senkede skuldre og overraskende ærlig og åpne diskusjoner.

Nummer 4: Endelig får vi også muligheten til å inkludere «hele Norge» slik at vi kan snakke med både folk fra by og bygd, Sør og Nord i landet. Det geografiske tilfanget gjør det langt mer kostnadseffektivt enn å reise land og strand rundt ved bruk av fysiske grupper. Ofte begrenses gjerne gjennomføringen av denne grunn til ett eller to steder i landet.

Kundene har vært strålende fornøyde og følger diskusjonene live gjennom «streaming». Flere av kundene har flere et ønske om å fortsette å fange innsikten digitalt også etter at koronaepidemien slipper taket. Andre ønsker en kombinasjon av tradisjonelle fokusgrupper supplert med digitale grupper. Mulighetene og kombinasjonene for digital og tradisjonell innsikt er mange. Koronakrisen har bidratt til å øke mulighetene for innsikt og har presset oss til å tilby bedre digitale innsiktsprodukter noe som har vært befriende både for oss som jobber med analyse og for kundene våre. 

Hvis du ønsker å vite mer om hva vi kan tilby av digital innsikt, ta gjerne kontakt så kan vi ta en uformell prat!

Melding til Anita Lynne