20 år med innsikt – historien om Respons Analyse

Deling:

Den 1. februar 2005 møtte tre karer opp i noen kontorlokaler på Nøstet i Bergen. Ingen fanfarer, ingen store markeringer – bare tre staute karer (Idar Eidset, Morten Engan og Thore Gaard Olaussen), et lass med flatpakkede møbler og en drøm om å bygge et solid analysebyrå. Respons Analyse var et faktum – eller rettere sagt, Norsk Respons, som vi het den gang – takket være oppstartskapital fra Media Bergen, som hadde tro på prosjektet.

Blant dem som fulgte oppstarten med spenning, var det nyvalgte styremedlemmet Frank Aarebrot (styremedlem til sin død i 2017). Han tok turen innom for å forsikre seg om at alt var på stell. Det samme gjorde Bergens Tidende, som så potensialet i de «nye meningsmålerne» og laget en reportasje om oppstarten.

Fra flatpakkede møbler til store prosjekter

2005 var et stortingsvalgår – et perfekt tidspunkt for et nytt analysebyrå å vise hva de var gode for. Mediene var sultne på ferske målinger, og Bergens Tidende ble vår første store mediepartner. Noen måneder senere landet vi et omfattende prosjekt med Statens Vegvesen – en reisevaneundersøkelse som la grunnlaget for at vi kunne etablere vår første intervjuavdeling med 20 intervjustasjoner. Etter hvert vokste etterspørselen, og vi doblet kapasiteten til 40 intervjustasjoner.

 

Vekst, fusjoner og nye muligheter

Etter en lovende start var det på tide å utvide horisonten. I 2007 fusjonerte vi med Nye Fakta, et selskap spesialisert på mystery shopping. Og i 2009 inngikk vi en avtale om oppkjøp av Visendi Analyse. Byrået var det første i Norge som satset på landsdekkende webpanel, og ble i 2006 kåret til Norges raskest voksende analysebyrå. Byrået ble da ledet av Anne Gretteberg Meyer, som nå er daglig leder i Respons Analyse.

Begge oppkjøpene gjorde at vi kunne tilby flere ulike metoder for datainnsamling, og webpanelet – og senere ekspresspanelet – var en nødvendighet i et stadig mer skiftende og teknologidrevet marked.

Med nye kompetanseområder og en jevnt voksende kundeliste ble Respons Analyse etablert som en sterk faglig og troverdig aktør innen kvantitative undersøkelser – spesielt kjent for våre politiske målinger i samarbeid med Aftenposten, Bergens Tidende og senere VG.

 

Kvalitativ analyse og strategisk vekst

Men tall alene er ikke nok – innsikt handler også om å forstå mennesker og drivkreftene bak deres handlinger. Etter hvert vokste etterspørselen etter kvalitative undersøkelser, og i 2017 fikk vi en spennende mulighet: Moods Qualitative Research, ledet av Anita Lynne, ønsket et samarbeid. Dette utviklet seg til en fusjon i 2018, og Anita ble senere kåret til Årets Markedsanalytiker 2021.

I 2022 tok vi enda et skritt videre, da vi fikk med oss Cecilie Natasha Henriksen, en ekspert på forbruker- og shopperinnsikt fra Tine. Dette la grunnlaget for en unik satsning på shopperanalyse, der vi kombinerer metodetriangulering og AI-baserte sensormålinger for å forstå hva som skjer i butikk, hvordan det skjer og hvorfor det skjer. Cecilie ble i 2024 kåret til Årets Innovatør for dette arbeidet.

 

Takknemlige for 20 år – klare for fremtiden

Fra tre menn med en idé til et anerkjent analysebyrå – de siste 20 årene har vært en spennende reise! Vi har jobbet med givende prosjekter, dyktige kunder, engasjerte ansatte og sterke samarbeidspartnere, og vi er utrolig stolte av hva vi har oppnådd.

Men dette er bare begynnelsen. Analysebransjen utvikler seg raskt, og vi gleder oss til reisen videre – med nye metoder, ny teknologi og ikke minst, nye innsikter som kan bidra til en bedre fremtid!

 

Tusen takk til alle kunder, samarbeidspartnere og kollegaer som har vært med oss på denne reisen. Vi ser frem til de neste 20 årene! 🎉

Melding til Anne Gretteberg Meyer