Respons Analyse har gjennom the Moods way utviklet ulike typer av teknikker som kan benyttes som effektive verktøy i ulike typer av grupper og intervjuer. Vi vil presentere de mest populære teknikkene under.
Moods Visual/Visuell stimuli
Når vi søker etter det usagte og ubevisste må vi ofte legge ordene til side og slippe følelser og assosiasjoner til. Gjennom utvalgte intervjuteknikker med utgangspunkt i personlige bilder, lyder, gjenstander blir opplevelsen og utforskningen mer ærlig. Slik gir vi deltakerne et verktøy for å formidle det spesielle i deres opplevelse av det vi forsøker å forstå.
Merkemagi
Merkemagi er vårt eget verktøy for en systematisk og dynamisk utforskning av merkevarer. Vi jobber med å forstå hvordan merker beveger og beveges, og hvilken plass de har i folks erfaringer og hjerter. Da kan vi levere levende kart for veien videre og forberede deg på utfordringer som kan komme.
Laddering teknikk
En teknikk som benyttes for å grave dypere i et bestemt tema. Benyttes som modell under intervjuer. Her bruker vi en spørsmålsrekke som bringer oss i dybden på objektets emosjoner og tanker.
Psykologiske, sosiologiske og sosialantropologiske refleksjoner
Uavhengig av gruppestørrelse og type gruppe har vi mulighet for å jobbe systematisk etter ulike typer av psykologiske, sosiologiske og sosialantropologiske verktøy og metoder i gruppene slik at innsikten blir forankret i dypere forklaringsmodeller. Noen forkalringsmodeller vi pleier å jobbe etter er:
Bourdieu: Distinksjonen
Setter smaksuniverset inn i et klasseperspektiv og operer med en firedelt akse hvor den horisontale aksen representerer høy og lav kulturell kapital og den vertikale aksen representerer høy og lav økonomisk kapital. Benyttes som forklaringsmodell i rapportering.
Goffman: The presentation of self in everyday life
Selvpresentasjonen i hverdagslivet og hvordan denne dramaturgien utspiller seg. Viktige begrep er ”frontstage” og ”backstage behaviour”. Benyttes ved utforming av samtaleguide og som forklaringsmodell i rapportering.
Geertz: Thick descriptions
Etnografens detaljerte og rike tekst-beskrivelser av sosiale/kulturelle fenomener slik de erfares i naturlig kontekst.
Respons Analyse elsker å tilegne seg nye både psykologiske og sosiologiske verktøy, men benytter også gjerne verktøy som oppdragsgiver foretrekker.