Mobiletnografi – innsikt på farta!

Deling:

Respons Analyse er stolte av å kunne presentere mobiletnografi the Moods way! En av de innovative metodene Moods er kjent for er bruken av mobiletnografi

Mobiletnografi er observasjoner av vanlige folks hverdagsliv gjennomført på deltakernes premisser. Vi ber folk om å dokumentere sine liv enten det er fra kjøkkenbenken, på vei til og fra jobb eller sofaen for å avdekke ulike typer av forbruksvaner.

Dette gjøres via deltakernes mobiltelefon. Snuttene som filmes lastes automatisk over på vår plattform hvor du som kunde kan følge med på forbrukernes dokumentasjon av sine forbruksvaner gjennom noen dager eller uker.

Mobiletnografi passer spesielt godt når man vil ha innsikt i brede temaer og vil se vaner og handlinger ”in-real life”. Vi klipper ofte sammen deltakerens videosnutter til en innsiktsfilm som fanger inn de viktigste funnene som kan både overrake, motivere og inspirere hele kundeteamet.

Sosiologen Erving Goffman presentere i sin bok ”Vårt rollespill til daglig” (1956) at vi alle spiller spesifikke roller i vårt møte med hverandre. Han bruke teateret som metafor og mente vi alle må prestere spesifikke roller ”front stage”. Vi får mye spennende innsikt gjennom mobiletnografi, men spesielt er metoden nyttig for å komme bak livets ”sceneteppe” for å få innsyn i det Goffman kaller ”backstage”, der folk ”kan slappe av, kan slippe sin fasade, snakke fritt og komme seg ut av sin ”rolle” (Goffman 1956, s. 488).

Det er flere temaer vi ofte støter borti under mobiletnografisk undersøkelse, eksempler på dette er miljø, økonomi og teknologi.

Lurer du på hvordan en slik innsiktsfilm ser ut? Her ser du en liten smakebit av en større innsiktsfilm for temaet miljø.

I denne filmen ble deltakerne bedt å svare på spørsmål om miljø og klima, resirkulering og emballasje, reparasjon, klær og forbruk.

Snurr film!

Melding til Anita Lynne