cropped-logo_rosa_transparent-1.png

Bli kjent med årets markedsanalytiker 2021, Anita Lynne!

Deling:

Vi i Respons Analyse bryr oss om våre kunder og er opptatt av å bygge gjensidige og langsiktige samarbeid. Vi ønsker derfor at du skal bli bedre kjent med oss! Hvem er vi? I tiden fremover skal vi presentere våre dyktige ansatte. Du skal få bli bedre kjent med dem, både profesjonelt og privat.  

Nå skal du få bli bedre kjent med årets markedsanalytiker 2021, Anita Lynne!

  • Stilling: Leder for kvalitativt.  

 

  • Arbeidssted: Respons Analyse, stasjonert i Oslo.  

 

  • Utdanning: Mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Hun fikk fort sansen for kvalitativ metode på studiet. I masteroppgaven skrev hun om ungdommers forhold til klær og identitet i Oslo. Oppgaven ble brukt som pensum i metodeundervisning ved sosiologistudiet i flere år.  «Etter fullført studie opplevde jeg at analyseinstitutter kunne være noe som passet meg! Muligheten til å sette meg inn i nye problemstillinger og alltid lære noe nytt fascinerte meg!»  

 

  • 3 beskrivende ord: Åpen, engasjert og nysgjerrig – både profesjonelt og privat.  Hennes kollegaer fremhever også hennes uredde tilnærming, analytiske egenskaper og imponerende gjennomføringsevne!

 

  • Personlig motto: «Fungerer ikke løsning A så kan vi gå hele veien til Å.».  Anita mener at så lenge man er løsningsorientert og har gjennomføringsevne kan man nå langt. «Det ligger mye mestring i å finne løsninger, og jeg samler på gode løsninger», smiler Anita.  «I tillegg tenker jeg at flere hoder tenker bedre enn ett.» «Jeg er opptatt av at det skal være plass til å diskutere gode faglige spørsmål og utfordringer før viktige avgjørelser skal tas.». «Det er jo på denne måten nye teknikker og metoder gjerne klekkes ut», forteller Anita.

 

  • Bransjeerfaring: Anita har totalt 20 års erfaring i bransjen. Hun har jobbet nærmere 10 år som seniorrådgiver hos Kantar (tidl. TNS Gallup) hvor sentrale kunder innen både offentlig og privat sektor sto på kundelisten. Der hadde hun ansvaret for merkeposisjoneringsverkøyet NeedScope, kvalitativt. Hun har også vært senior rådgiver i mediabyrået Mediacom. Hun har dessuten erfaring fra rekrutteringsbransjen, samt vært foreleser ved Norges Markedshøyskole i kvalitativ markedsanalyse. Anita kan i tillegg beskrives som en «grunder spirit». Hun var med å starte opp det kvalitative byrået Moods Research sammen med Tone Graaten – et byrå med fokus på innovative teknikker og kreativ metodebruk, som i 2018 ble fusjonert med Respons Analyse.  

 

  • Profesjonelle styrker: «Det vil jeg si er nysgjerrigheten min – og det å ønske å utvikle faget og metodikken vi benytter i det daglige.» I Moods-regi var hun en av de første som fikk sving på mobiletnografi – hvor folk dokumenterer egen hverdag og virkelighet via sin egen mobiltelefon. «Vi klarte å gi kundene våre en ny type innsikt og fikk til en modell som gjorde det lett å selge inn til kundene. Det er jeg veldig stolt av!» sier Anita. «Jeg liker aller best å jobbe sammen med krevende kunder – de er med på å dytte deg ut av komfortsonen. Flere ganger har innsiktsprosjektene blitt enda bedre fordi kundene også er med å utfordre metodikken slik at vi kan samle inn innsikt på nye måter.»

 

  • Anita vant prisen for «Årets markedsanalytiker» på markedsanalysen dag (MAD)! Vi i Respons Analyse mener så til de grader at hun fortjener prisen og er så stolte av henne! Det er mange årsaker til at vi nominerte henne, men kanskje først og fremst fordi Anita har utført et banebrytende arbeid med barn i vedvarende lavinntektsfamilier. Et innsiktsarbeid som fikk nasjonal og internasjonal oppmerksomhet fra både media, forskningsmiljøer og politisk hold. På bakgrunn av denne studien ble Anita – som eneste uten forskerbakgrunn – invitert til forskerdialog hos Barne- og familiedepartementet for å diskutere hvordan vi kan bekjempe barnefattigdom i Norge, hvor hun presenterte konkrete anbefalinger basert på studien. Via hennes stødige arbeid og ledelse har Respons Analyse blitt en foretrukken leverandør på områder hvor det kun var aktuelt å benytte forskningsmiljøer tidligere.

    Les hele nominasjonen her: https://lnkd.in/ekmQ2PUR 

 

  • Hva synes du om å bli årets markedsanalytiker? «Det synes jeg var en stor ære og en veldig tillitserklæring. Jeg opplever at markedsanalysebransjen har vært en god plass for meg, jeg har fått veldig mange spennende muligheter i ulike selskaper. Det å kunne være med å bidra med innsikt, fortolke, rådgi og identifisere mulighetsrom for kunder er noe jeg brenner for. Jeg tenker at det er fint at jeg som kvinne blir kåret, da det har vært mange menn som har mottatt den før meg. Men jeg tenker også at vi har litt å gå på når det gjelder det øvrige mangfoldet, særlig knyttet til etnisitet.   

 

  • Drømmeferie: «Jeg er ikke kravstor og setter veldig stor pris på små lykkeglimt!» Jeg kan ha det like hyggelig i døråpning ved verandadøren med en god kopp te som på storbyferie. «Dersom jeg skal være mer eksotisk så tenker jeg at Vietnam er et av de landene jeg er fasinert av! Spennende kultur, fantastisk mat og ikke minst den arkitektoniske bevegelsen fra fransk inspirerte sør og oppover til kommunistiske nord». 

 

  • Det beste med å jobbe i Respons Analyse: «Det jeg liker aller best med å jobbe i Respons Analyse er at jeg liker alle mulighetene det gir meg. Jeg opplever en stor grad av frihet, og spesielt når en har en god idé, så tar det kort til før man kan sette den ut i livet. Det er noe jeg setter veldig stor pris på». Hun fortsetter entusiastisk «Jeg har også fantastiske fine, smarte, morsomme og ikke minst kompetente kollegaer! Jeg gleder meg til å stå opp hver dag for å gjøre en god jobb – dette har også sammenheng med at jeg vet at jeg har et så bra team rundt meg!». Anita synes det er også spennende at Respons Analyse er en del av Media Bergen konsernet. Media Bergen er en innovativ og digital byrågruppe bestående av selskaper innen reklame, design, PR, analyse, film og teknologi, og Respons er samlokalisert med flere av byråene. 

 

  • Det mest givende, interessante eller morsomme prosjektet: «Det er mange å velge mellom! Jeg tror kanskje det mest givende prosjektet nå nylig var i samarbeid med Kirkens Bymisjon. Det var så spesielt å få mulighet til å komme tett på historier og opplevelser fra barn som vokser opp i fattigdom i Norge. At noen er villig til å åpne seg, og har tillit til å dele noe så ekstremt sårt.»  

 

  • Kundemøte eller presentasjon som har gjort et spesielt inntrykk: «Da må jeg nesten si kommunikasjonsdagen!» Her presenterte jeg hvordan man bør bruke kvalitativ metode, samt hva som skjer av utvikling på feltet og hvorfor det er relevant for kommunikasjonsbransjen. Her snakket hun også om bruken av mobiletnografi, og om hvordan denne innsikten kan gjøre kommunikasjonen til selskaper enda mer spisset. «Det å kunne få presentere nye kvalitative metoder for kommunikasjonsbransjen gav meg et ekstra kick! Det var både morsom og skummelt på en og samme gang!» 

 

  • Alternativ jobb: «Det måtte vært politisk rådgiver!» svarer Anita raskt. «Det er ganske mye innenfor samme felt, siden det befinner seg i grenselandet mellom strategi, innsikt, analyse og rådgivning. Det er her jeg liker meg best!» 

 

  • Nettsider / apper som besøkes regelmessig (foruten de mest vanlige): Spond – Podcast – NRK P2 – bilporno (hun blir aldri lei av fine biler i slow motion…)  

 

  • Fritidssysler: «Det er stor forskjell på hva jeg liker å gjøre på fritiden og hva jeg faktisk gjør! Mye av fritiden går i å sitte i bil mellom Oppsal og Bekkelaget siden jeg kjører døtrene mine til hver sine håndballklubber. Så da blir ofte en Tusvik og Tønne podcast på øret mens jeg kjører!» «I helgene synes jeg det er hyggelig å finne på noe spontant – ellers elsker jeg alt av bursdager og markeringer for det er verdens beste unnskyldning for å samle venner og familie til fest!» 

 

  • En ekstra dag i uken: «Da ville jeg bare gjøre det jeg selv ønsker ved hjelp av innfallsmetoden!» Det kunne blant annet vært alt fra å jobbe med noe ute, høre på musikk, kose meg med «Ekko» i reprise eller «dansken svensken og nordmannen» – P2 har høy stjerne. Ellers ser jeg gjerne på pute-TV hvor både «Første date» og «90 days fiance» er klare favoritter.» 

 

  • Drømme-egenskap: «At jeg plutselig våknet opp en dag og elsket struktur og orden, men jeg er redd for at det kunne ført til at jeg mistet evnen til fleksibilitet og kreativ tenkning. For verken livet eller jobb er en rett strek. En må ha evnen til å justere planene sine!» Så hvis jeg virkelig skulle valgt en drømme-egenskap så ville det vært å kunne fly! Det hadde vært en morsom og praktisk superkraft som hadde gjort at jeg hadde kommet meg raskt fra A til Å», avslutter Anita lattermildt.  
     

#TeamResponsAnalyse #ResponsAnalyse  

Vil du vite mer
om dette? Kontakt meg!

Siste innlegg