Referanser
Apriil PR samarbeider jevnlig med Respons Analyse for å oppnå PR på vegne av sine kunder!
PR-byrået Apriil er et fullservice og fleksibelt PR-byrå som er spesialisert på å få virksomheter på trykk i norske medier. Byrået samarbeider jevnlig med Respons Analyse for å oppnå PR på vegne av sine kunder. For SD Worx ga samarbeidet enorm effekt for en beskjeden investering! Kundens utfordring SD Worx
«Snakk om skolefravær»: Hvordan snakke om skolefravær med de det gjelder?
Våren 2023 fikk Respons Analyse i oppdrag av Kirkens Bymisjon å kartlegge hvordan elever i grunnskolen med mye skolefravær opplever egen situasjon. Å snakke med de det gjelder, elevene selv, var viktig for Kirkens Bymisjon, fordi deres stemmer sjelden blir løftet fram. Fafos forskning på feltet (2023) etterlyste samtaler med
360-graders shopper-prosjekt for TINE
TINE trengte mer innsikt i revet ost-kategorien for å forstå HVA som skjer ute i butikk foran revet ost-hyllen, HVORDAN det skjer, og ikke minst, HVORFOR det skjer. Målet var å skaffe innsikt slik at TINE kan skape vekst i denne kategorien. For å få til dette trengte vi å
God arbeidslyst – Hva gir oss dette, og hvem er det godt for?
Våren 2022 gjorde fagforeningen Krifa en studie blant nesten 2.000 arbeidstakere i samarbeid med SMB Norge og Respons Analyse. Studien peker på 7 årsaksfaktorer, som til sammen forklarer over 70 % av variasjonen i nordmenns arbeidslyst. Faktorene er «mening», «mestring», «kolleger», «balanse», «medbestemmelse», «resultater» og «ledelse». Blant disse er effekten
Politiske meningsmålinger for VG
Respons Analyse har levert politiske meningsmålinger til Aftenposten og andre aviser i Schibsted Norge siden 2006. I januar 2018 inngikk vi avtale om leveranse av månedlige valgmålinger for VG, og denne ble forlenget for to år både i 2020 og 2022. I tillegg gjennomføres det redaksjonelle målinger ved behov, både
Effektmålinger for Trigger
Trigger er kåret til verdens beste PR-byrå, og vi er så heldige å være deres partner på markedsanalyse. Trigger legger stor vekt på å måle effekten av kommunikasjonsprosjektene sine og vi har gjennom årenes løp vært involvert i flere ti-talls samarbeid og prosjekter hvor har opparbeidet oss god forståelse for
Unik innsikt om utenforskap blant unge
Risikofaktorer for utenforskap har det vært en del kunnskap om, men til nå har det vært svak innsikt i hvordan ungdommene som står utenfor selv opplever situasjonen sin. Respons Analyse har gjennomført dybdeintervjuer og en webundersøkelse på vegne av Voksne for Barn, som har gitt et unikt innblikk i hvordan
En leserundersøkelse med unik og overraskende innsikt
NBBO fryktet at deres medlemsblad i liten grad ble lest og at bladet dermed koster mer enn det smaker. Sammen med Respons Analyse gjennomførte de derfor en telefoniske måling blant mottakerne av bladet, og den viste derimot at hele 3 av 4 mottakere leser bladet i større eller mindre grad.
Veien til innsikt i en mindre tilgjengelig målgruppe som både er smal og bred
MatPrat lanserte i 2014 MatStart.no. Bakgrunnen for utviklingen av et eget nettsted for barn, skyldtes at matkunnskapen hos den yngre generasjonen var synkende. MatPrat hadde nå et ønske om å få en evaluering av MatStart.no for å kunne ytterligere forbedre og videreutvikle nettsiden. MatStart.no har en smal, men likevel bred målgruppe – barn i alderen 7 til
Verdien av å investere i innsikt
Fremtind ønsket å få en dypere forståelse av hvilke behov og ønsker folk flest har til forsikringer. Hva gjør at forsikringer oppleves så kjedelig til tross for at «alle» opplever det som viktig? Og finnes det noen link mellom bærekraft og forsikringer? Vi satte oss ned å snakket med folk. Hør
Temperaturmåling av næringslivet på Vestlandet
Sparebanken Vest har i samarbeid med Respons Analyse levert Vestlandsindeksen de siste åtte årene. Vestlandsindeksen er en kvartalsvis temperaturmåler på næringslivet på Vestlandet. Indeksen er den eneste som omfatter hele Vestlandet da den baserer seg på en spørreundersøkelse blant bedriftsledere i fylkene Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal. «Vestlandsindeksen er den
Et inkluderende arbeidsliv for alle
Av-og-til jobber med holdningsskapende arbeid for godt alko-vett i samfunnet. Ettersom det fantes begrenset kunnskap om innvandreres opplevelse av alkoholen i norsk arbeidsliv, gjennomførte Av-og-til en undersøkelse i samarbeid med Respons Analyse for å undersøke nærmere innvandreres møte med alkohol i arbeidslivet. Å avdekke innsikt blant minoriteter kan være utfordrende. Det krever datafangst på
Bli bedre kjent med eksisterende og potensielle kunder
Bori boligbyggerlag ønsket å lære sine medlemmer bedre å kjenne, men også å vite hvordan ikke-medlemmer tenker rundt boligbyggerlag og kjøp av bolig. Dette ble først utforsket gjennom mobiletnografi, hvor vi fikk observere folk reflektere rundt boligkjøp og utføre oppgaver i sin hverdagskontekst, og videre gjennom dybdeintervju hvor deres synspunkter
Muligheter, barrierer og nytt potensiale
Innsikt om egne medlemmer og potensielle medlemmer bidrar til både å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye. Respons Analyse gjennomførte en større landsrepresentativ undersøkelse mot den norske befolkningen, parallelt med undersøkelser mot medlemmer og tillitsvalgte på vegne av Hageselskapet. Undersøkelsen kartla motivasjoner og motforestillinger i ulike segmenter og vi
Samfunnsaktuelle undersøkelser
Respons Analyse har de siste årene bistått Amnesty International Norway med gjennomføring av flere samfunnsaktuelle undersøkelser. Viktige temaer som menneskerettigheter, netthets og innvandring har blitt kartlagt og vi har opparbeidet oss god forståelse for de fleste aspekter innen disse viktige temaene. «For Amnesty International Norway er det viktig å kontinuerlig
Alkoholfri øl: Når, hvem og hvorfor?
Salget av alkoholfrie drikkevarer øker og flere foretrekker alkoholfritt og lav-alkohol i festlige lag og i hverdagen. Ringnes og Munkholm ville bli bedre kjent med de som drikker alkoholfritt øl og da benyttet vi oss av mobiletnografi for å komme med inn i stua, med på fest og i butikkhylla. Med oppfølgende
Produktutviklingstester
Respons Analyse har bistått Wilfa med mange ulike markedsundersøkelser helt siden 2009, både merkevaretracker, designtester, prissensitivitetstester, behovsavdekkinger, assosiasjonsmålinger, driveranalyser – og ikke minst produktutviklingstester. Innsikt fra Respons Analyse har bidratt til en dypere forståelse og et bedre beslutningsgrunnlag i forbindelse med utviklingen av produkter som for eksempel kaffetrakter, blender, vaffeljern,
Forbrukerundersøkelser
SpareBank 1 har vært kunde hos Respons i over 15 år og vi gjennomfører blant annet flere forbrukerundersøkelser hvert år for forbrukerøkonom Magne Gundersen (kjent fra TV-programmet «Luksusfellen»). I tillegg leverer vi prosjekter for SpareBank 1 Forsikring og regionbankene. SpareBank 1 ønsker med samarbeidet å kartlegge nordmenns holdninger og adferd