Postale undersøkelser egner seg best når det gjelder undersøkelser som er omfattende og/eller krevende å svare på, undersøkelser rettet mot den eldste befolkningen eller undersøkelser som krever at man gjør andre oppgaver simultant med besvarelsen. Et postalt spørreskjema egner seg også godt til sensitive spørsmål.
- Metoder
- Kvantitative metoder
- Postale undersøkelser
Ved postale undersøkelser sendes spørreskjema og svarsendingskonvolutt i posten til alle i utvalget. Postgangen gjør at gjennomføringstiden blir noe lengre enn ved gjennomføring på for eksempel telefon eller web, og svarprosenten blir tradisjonelt lavere, til tross for eventuelle purringer.
Ettersom B-post ikke lenger tilbys, er dette blitt en mer kostnadskrevende metode enn tidligere.
Gunstig å kombinere med andre metoder
En postal undersøkelse kan også kombineres med andre datainnsamlingsmetoder for å redusere tid og/eller kostnader. For eksempel kan man rekruttere deltagere enten via telefon eller web. En postal undersøkelse kan også brukes som en forlengelse av et telefonintervju, der man ønsker å utdype temaet ytterligere.
Respondenter som mottar postalt skjema kan om ønskelig også få svare på undersøkelsen via web. I følgebrevet vil det da bli oppgitt en link til undersøkelse, og hver enkelt respondent vil få et personlig passord som de må benytte seg av for å komme inn. Passordet blir flettet inn i følgebrevet sammen med navn og adresse.