Responspanelet (Webpanel)
Respons Analyse var blant de første analysebyråene i Norge som etablerte et eget representativt webpanel for gjennomføring av slike undersøkelser i 2000. Siden den gang har vi gjennomført kontinuerlig rekruttering til panelet.
- Metoder
- Paneler metoder
- Responspanelet (Webpanel)
På våre representative telefonundersøkelser rekrutterer vi til webpanelet avslutningsvis. På denne måten har vi kontinuerlig tilførsel til panelet. Vi har rekruttert ekstra i de største byene for å kunne gjennomføre litt større storbymålinger. Vi har også gjort ekstra rekrutteringer blant de yngste, siden de yngre har lavere svarrespons.
Vi har ingen premiering for å melde seg inn i panelet (for å unngå feil motivasjon for å svare), vi har ingen mulighet for selvrekruttering til panelet (for å unngå «profesjonelle» respondenter), og vi har ingen vervekampanjer i panelet (for å unngå å forsterke eventuelle svakheter).
Respondentene får imidlertid poeng for besvarelser, avhengig av omfang. Paneldeltakerne kan logge seg inn på sin profil for å oppdatere den, sjekke status, eller innløse de opparbeidede poengene i en nettbutikk.
