Respons Analyse har en visjon om å skape innsikt som bidrar til en bedre fremtid for våre kunder, våre kunders kunder, ansatte eller samfunnet, og er følgelig svært engasjert i temaet bærekraft. Vi har gjennomført en rekke undersøkelser rundt temaet bærekraft – både kvalitative og kvantitative – blant både bedriftsledere, ansatte, forbrukere, befolkning og influensere. Vi har gjort årlige målinger i egen regi både i befolkningen og blant ansatte og ledere hvert år siden 2021.
- Tjenester
- Merkevarer
- Bærekraftsundersøkelser
Hva er bærekraftsundersøkelser?
Bærekraftsundersøkelser er systematiske analyser som gjerne kartlegger ett eller flere av de følgende forholdene:
- Hvilken kunnskap og hvilke holdninger ledere, ansatte, kunder, forbrukere og/eller befolkning har til bærekraft, samt hvilke bærekraftstiltak de gjør
- Hvilke virksomheter eller merkevarer som uhjulpent og/eller hjulpent oppfattes som bærekraftige (enten overordnet eller innenfor spesifikke områder innen bærekraft – eksempelvis mangfoldige, dyrevennlige, varige, …) og/eller i hvor stor grad de oppfattes som bærekraftige.
- Hvordan din virksomhets innsats innenfor miljø og klima, sosial bærekraft og økonomisk bærekraft oppfattes blant interessenter, ansatte og/eller kunder/marked
Respons Analyse gjennomfører alle disse forskjellige typene av bærekraftsundersøkelser.
Hvordan måle virksomhetens bærekraftsprofil?
Bærekraft er for mange sterkt knyttet til miljø og klima («Planet), men for å måle virksomhetens bærekrafts-profil må også den sosiale bærekraften («People) og den økonomiske bærekraften (Profit) inkluderes. Dette er ofte referert til som den triple bunnlinjen (de tre P’ene).
Temaer som eksempelvis mangfold, kjønns- og aldersbalanse, inkludering, medvirkning, utviklingsmuligheter, lønnsfordeling, investeringer i grønn teknologi, fordeling og bruk av overskudd er vel så viktige som temaer knyttet til utslipp ved produksjon, energiforbruk, reiser/transport, pakketering mv. når virksomhetens bærekraftsprofil skal måles – spesielt blant ansatte, kunder og interessenter.
Våre målinger vil gi deg både overordnet bærekraftsprofil, samt bærekraftsprofilen knyttet til hvert av de tre hovedområdene innen bærekraft; People, Planet og Profit.
Hvorfor gjennomføre bærekraftsundersøkelser?
Å måle og forstå hvordan virksomhetens bærekraftsprofil oppfattes internt og eksternt er avgjørende for enhver virksomhet som ønsker å skape en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet, og som ønsker å tiltrekke seg kunder og kandidater. Bærekraftsundersøkelser gir verdifull innsikt for strategiske beslutninger og prioriteringer knyttet til markedskommunikasjon.
Resultatene kan også være verdifulle tillegg i virksomhetens bærekraftsrapportering og kommunikasjon med interessenter.
Ta kontakt med oss dersom vi kan bistå din virksomhet i arbeidet med samfunnsansvar og bærekraft!