Fremtiden til din bedrift er ikke bare avhengig av egne evner, men også av dine konkurrenters adferd i det marked du opererer i. Kan man mer om konkurrentene er man bedre forberedt på å takle utfordringer man møter fra markedet.
- Tjenester
- Kunder, forbruker og shopping
- Konkurrentanalyser
Hva brukes en Konkurrentanalyse til?
Konkurrentanalysen kartlegger og sammenligner bedriftens status i henhold til lønnsomhet, effektivitet, utvikling, størrelse samt markedsposisjon. Den fremhever styrker og svakheter din virksomhet har i forhold til dine konkurrenter, og hjelper deg med beslutningsgrunnlaget du trenger for å ta de rette strategiske valgene for din bedrift.
Situasjonsanalysen
En situasjonsanalyse består av en kartlegging av de rammebetingelser eller arbeidsbetingelser som påvirker bedriften.
Interne arbeidsbetingelser er for eksempel
- de ansatte og ledelsen
- bedriftens økonomi
- bedriftens bruk av konkurransemidlene
Eksterne arbeidsbetingelser er for eksempel
- markedet
- konkurrentene
- leverandører og distributører
- det offentlige og samfunnet
Konkurrentanalysen
Konkurrentanalysen er en skreddersydd analyse hvor man har mulighet til å definere de viktigste konkurrentene på markedet, og sammenligne dem på en rekke vesentlige økonomiske faktorer.
Dette gjøres i en SWOT-analyse. SWOT står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats (styrke, svakheter, muligheter og trusler).
Analyseresultatet benyttes i bedriftens arbeid med å lage mål, strategier og markedsaktiviteter generelt