Hvordan kan du måle effekten av en reklamekampanje eller en markedsaktivitet? Pre – og posttester har som formål å gi deg svar på om dine markedstiltak har fungert eller ikke, og ofte mot et bestemt målgruppe.
- Tjenester
- Marked, PR og kommunikasjon
- Pretester og posttester
Gjennom å gjennomføre pre- og posttester vil du på en enkel måte få svar på om kampanjen har blitt lagt merke til – og av hvem, om kampanjen har ført til høyere kjøpsintensjon og/eller økt interessen hos målgruppen, og om den har endret oppfatningen av produktet eller tjenesten. Vi inkluderer ofte også budskapsforståelse og liking i våre pre-posttester.
Fordelen med å gjennomføre en pretest, eller en nullpunktsmåling, er at du vil ha mulighet til å måle kjennskap til produktet eller tjenesten før du ruller ut en eventuell kampanje, slik at det blir enkelt å se den reelle effekten i etterkant.
Pre- og posttester passer til alle typer reklamekampanjer – TV, radio, annonser på internett/print, utendørsreklamer, kundeaviser m.m. og vi skreddersyr alltid testene etter dine behov.
For å få best mulig effekt av pre- og posttester er det hensiktsmessig at pretesten gjennomføres rett før oppstart av kampanjen og posttesten umiddelbart etter kampanjen er ferdig.